Mitt grønne bidrag: Selg eller gi bort det du ikke trenger

Har du bod, kjeller eller loft full av ting du ikke bruker eller trenger lenger? Grip muligheten denne uka til å sette inn et ekstra støt for å selge eller gi bort det du ikke trenger.

Delta på Garasjesalgdagen i Indre Østfold 1. oktober

Doner sports- og friluftsutstyr til din lokale Frivilligsentral i uke 39

Det er ikke et ukjent fenomen at loft, boder, kjellere og garasjer fylles opp med ting vi ikke lenger bruker eller trenger. Barnefamilier har gjerne ski, sykler og klær for «alle» aldre, og det kan fort hope seg opp i en travel hverdag. Det som er fint er at mange av disse tingene fortsatt er fullt brukbare for noen andre. Ting som blir brukt videre, over lengre tid, bidrar til å kutte klimagassutslipp. I tillegg kan du få tilbake noe av investeringen du la i tingen da du kjøpte den. Har du kjøpt den brukt i utgangspunktet kan du ofte få solgt til nesten samme pris som du kjøpte den for.

Ofte er det mulig å selge ting til en ålreit pris, eller så kan du velge å gi bort ting. Så lenge det ikke er ødelagt er det nesten alltid noen som er interessert i å gi det «nytt liv».

Om du velger å gi bort kan du for eksempel gjøre det ved å legge ut en annonse på markedsplasser for brukthandel på nett eller i grupper i sosiale medier. En annen mulighet er å levere tingene til lokale bruktbutikker hvor inntektene ofte går til en god sak. Du kan også velge å donere sports- og friluftsutstyr til din lokale frivilligsentral i uke 39. Da får du ryddet opp og bidratt på samme tid.

Ditt grønne bidrag

• Få oversikt over hva du har. Da er det enklere å luke ut de tingene du kan tenke deg å selge/gi bort.
  • Sorter tingene du ønsker å selge eller gi bort og sett dem hver for seg.
  • Sett priser på tingene du ønsker å selge. Prøv å sette realistiske priser.

Hvordan sette realistiske priser?

• Ny med lappen på: Er tingen ubrukt med lappen på kan du få høyere pris enn om du ønsker å selge noe som er «godt brukt, men fortsatt har mye bruk igjen.» Som regel får en ikke solgt den til nypris selv om den har lappen på og er ubrukt, men her er det bare å prøve seg frem med for eksempel 2/3 av opprinnelig pris.
  • Lite brukt uten slitasje/skader: Avhengig av hva det er så kan du ta utgangspunkt i halv pris av opprinnelig pris, eller noe litt over dette.
  • Godt brukt: Her er det ofte nødvendig å sette prisen under halv pris for å få solgt.

Generelt sett kan en si at prisen du får kommer veldig an på hva det er du selger. Er varen veldig populær og i utgangspunktet dyr kan du gjerne få høyere pris enn om noe med lavere kvalitet og opprinnelig pris.

• Hvis du selger på nett: Ta gode bilder og skriv opp mål/merke/størrelse. Det kan hjelpe å tenke på hva slags informasjon du selv ville ønsket å få om du tenkte på å kjøpe tingen. Vær tydelig på om tingen kan sendes i posten (mot at kjøper betaler porto) eller om den kun kan hentes.
  • Bestem hva du skal gjøre med det du ikke får solgt (lagre, gi bort el.l.)
  • Har du noe du ønsker å gi bort? Da kan du for eksempel donere til en lokal gjenbruksbutikk eller frivilligsentral, legge ut annonse på netthandler/apper for gjenbruksvarer eller annonsere i ulike grupper for nærområdet ditt på sosiale medier. Man får gitt bort det utroligste så lenge det er helt og fungerer. Du kan avtale å legge ut det du skal gi bort i postkassa, utenfor døra eller lignende om det ikke passer for deg å være hjemme når tingen hentes.

Eksempler på ting du kan selge/gi bort

• Sports- og friluftsutstyr
  • Møbler og interiør
  • Lamper
  • Leker
  • Bøker
  • Klær
  • Barneutstyr (barnevogn, seng, barnestol m.m.)
  • Byggevarer
  • Verktøy
  • Hageutstyr
  • Antikviteter og kunst
  • Elektronikk og hvitevarer
  • Fritid, hobby og underholdning
  • Dyreutstyr
  • Utstyr til bil, båt og MC
  • Bil, båt og MC

Hvor får du solgt det/gitt det bort?

• Netthandler/apper for gjenbruksvarer
  • Loppemarkeder
  • Bruktbutikker
  • Din lokale frivilligsentral
  • Grupper i sosiale medier
  • Familie/venner/naboer

Mitt grønne bidrag

Har du lyst til å leve litt mer klimavennlig i hverdagen, men trenger noen tips til hvor du kan starte? Da kan høstkampanjen "Mitt grønne bidrag" passe for deg!

Hver uke i ti uker vil vi gi deg tips til små grep du kan gjøre i hverdagen for å bidra til en litt mer klimavennlig verden. Temaene spenner fra matredding til hvordan du kan reparere og gjenbruke klær og ting.

Kampanjen starter 28. august og er et samarbeid med Indre Østfold, Marker, Rakkestad og Skiptvet kommuner.

Det er flere gratis arrangementer du kan delta på.

Prosjektet har mottatt støtte fra Viken fylkeskommune gjennom Klima Viken.