Kronprinsparet besøkte Indre Østfold kommune

Det ble en flott ramme rundt kronprinsparets besøk tirsdag 28. september.

Dagen startet kl. 10.00 på Kolbjørnrud gård i Trøgstad. Her ble Kronprins Haakon ønsket velkommen og fikk blant annet en orientering om krigsskueplassen og flyktningeruten.

Etter en kort stopp på Trøgstadheimen, gikk turen videre til Høytorp Fort. Her hadde også mange innbyggere møtt opp og lagde en fin ramme rundt besøket. Kronprinsparet ble møtt av barnehagebarn og fikk innslag fra scenen: I tillegg til at Kronprins Haakon holdt tale, var det kulturelle innslag av Trygve Skaug og fra kulturskolen i Indre Østfold.

Kronprinsparet og de andre frammøtte fikk høre kommunedirektør Georg Smedhus orientere om prosjektet «En fredelig vei til frihet». - Ikke minst på grunn av kronprinsparets langvarige engasjement for utsatt ungdom, er det en spesiell glede å presentere prosjektet for publikum nettopp med kronprinsparet til stede, fortalte Georg Smedhus.

Dette er et prosjekt der fortene våre skal bli arenaer hvor ungdom skal lære av historien og jobbe med temaer som utenforskap og inkludering, menneskerettigheter og demokrati. Samtidig vil dette gi utsatt ungdom en mulighet for utdanning og arbeid ved å la ungdommen bygge og drive sentrene.

De fire innsatsområdene i prosjektet er:

1. Fortene i kommunen skal bli kompetansesentre og formidlingsarenaer både for unge og voksne.
  2. Sentrene skal bygges og driftes av ungdom som føler at de ikke passer i et vanlig klasserom. Her vil de kunne utdanne seg til til ulike håndverksfag gjennom å renovere og drifte fortene.
  3. Forebyggende program mot radikalisering blant ungdomsskoleelever. Her vil 9. og 10. trinn få opplegg på fortene, mens 8. trinn drar til Spydeberg prestegård.
  4. Andre aktiviteter som skal utvikles på sikt. Det kan være konserter, utstillinger, eventer og tilbud som bespisning, stier, aktivitetstilbud og lignende.

Deretter gikk kronprinsparet rundt og fikk både smake på mat og snakke med frivillige organisasjoner med egne stands. Ekstra stas var det at Kronprinsesse Mette Marit ønsket å besøke husfliden og at Kronprins Haakon hadde en god prat med veteranene.

De fikk også hilse på barn og ansatte ved Mortenstua skole og fikk en omvisning og samtale i syverkstedet og sløydrommene.

Den nyoppussede Rugevillaen fikk også besøk. Her var NRK tilstede og gjorde opptak til serien "Et år med kongefamilien".

Tilslutt var det besøk hos Askim Frukt- og Bærpresseri i Askim. Her fikk Kronprins Haakon omvisning og orientering, og han hadde også med seg egne epler fra Skaugum.

Like før kl. 16.00 var besøket ved veis ende.

Vi takker for besøket, og vi håper og tror både kronprinspar og innbyggere hadde en fin dag!

Bilder fra besøket

Alle bilder: Glenn Thomas Nilsen/Indre24.no

Se bildeserie fra besøket (Indre24)

Se video fra besøket (Indre24)