Krafttak mot fremmede arter

Indre Østfold kommune har fått god respons på søknadene om bekjempelse av fremmede arter i år, og dyktige ungdommer bidrar i arbeidet.

• Miljødirektoratet har bevilget kr 300 000,- til bekjempelse av kjempespringfrø langs vassdrag i kommunen vår
  • Statsforvalteren i Oslo og Viken (tidligere Fylkesmannen) har bevilget kr 200 000,- til bekjempelse av fremmede arter, der kjempespringfrø og kjempebjørnekjeks er prioritert
  • For bekjempelse i og rundt verneområdene, bidrar Statsforvalteren i Oslo og Viken med egne midler etter behov
  • I tillegg har Indre Østfold kommune satt av midler til bekjempelse av kjempespringfrø som sommerjobb til ungdom. Ungdommer som har gjennomført ungskogpleiekurs i regi av kommunen har vært prioritert for jobbtilbud her.
  • Lyseren grunneierforening har også fått midler fra Miljødirektoratet til bekjempelse av kjempespringfrø rundt Lyseren

Det er satt i gang bekjempelse på følgende områder

Kjempespringfrø:

• Moensbekken fra Slitu til Glomma (inkluderer verneområde) – 1. års
  • Engerbekken fra E18 til Glomma
  • Hyllibekken fra Spydeberg sentrum til Glomma
  • Lyseren
  • Hobølelva fra Mjær til Elvestad og Huul til Skjellfoss
  • Hæra fra Båstad til Kallaksjøen (inkluderer verneområde)
  • Frøshaugbekken ved Skjønhaug renseanlegg
  • Loskabekken (i samarbeid med Vestby kommune)
  • Noen spredte forekomster i Spydeberg, Askim, Trøgstad og Hobøl

Her kan du se registrerte forekomster kjempespringfrø i Indre Østfold:

Til Artsobservasjoner.no

Kjempebjørnekjeks:

• Langs Mysenelva fra Kloppa til Narvestad bru (vi vil gjerne ha inn observasjoner nedenfor Narvestad bru og oppstrøms Kloppa)
  • Langs Fossbekken i Hobøl
  • Lang Hobølelva ved Skjellfoss og Elvestad
  • Brånen i Hobøl
  • Kykkelsrud i Askim
  • Kallum i Spydeberg

Nå blomstrer kjempebjørnekjeksen, den er lett å se.

kjempebjørnekjeks - Klikk for stort bilde

Vi vil gjerne ha tips om hvor den befinner seg! Her kan du se registrerte forekomster av kjempebjørnekjeks i Indre Østfold:

Til Artsobservasjoner.no

Metode for bekjempelse

Metoden for bekjempelse av kjempespringfrø er plukking og slått. Langs Hobølelva har skogsentreprenør Ivar Norderud, som er kjent med arbeidet og elva, med seg egne ansatte og ungdommer. Samme entreprenør er godt kjent på Lyseren og engasjeres av Lyseren grunneierlag.

På forekomstene i Trøgstad har sommervikarer oppfølging av kjempespringfrø som en av sine arbeidsoppgaver. De har vært under ledelse av Jan Fredrik Kviserud, som var deltaker på ungskogpleiekurset i vår.

På forekomstene i Spydeberg og Askim har det vært et lag på elleve gutter som har vært ledet av Arne Berven og Jan Fredrik Kviserud. Ungdommene som er med her har enten vært kursdeltakere på skogkurs i vår, hatt sommerjobb som kjempespringfrøplukkere tidligere eller kommer via NAV/SLT.

Ungdommene som kommer via NAV/SLT skal delta på ungskogpleiekurs i sommer.

flinke ungdommer - Klikk for stort bildeFra venstre Theodor Løvgren, Vetle Olai Isebakke, Vemund Aarnes, Jan Fredrik Kviserud, Markus Revhaug og Felix Fosli.Disse har vært kursdeltakere i år og/eller har plukket kjempespringfrø tidligere. Det kan meldes om høy arbeidsmoral på alle sammen, til tross for noen uhell, vanskelig terreng og mye vegetasjon, insekter og en del regnvær!

Gjennom sommeren kombinerer man bekjempelse av kjempespringfrø, rydding av skog og kratt og annet forefallende arbeid på fortene i Trøgstad og Mysen. I tillegg jobber man med rydding av kratt ved Lundebyvannet, gjerdeoppsetting og plukking av gåsemøkk på Solbergfosstranda med mer.