Kommuneplanens samfunnsdel er ute til politisk behandling

Rådmannens forslag til kommuneplanens samfunnsdel med arealstrategi er nå sendt ut til politisk behandling.

Samfunnsdelen skal først til rådene og Samfunnsutvalget før den sluttbehandles av kommunestyret 23. mars. Kommunestyret avgjør om rådmannens forslag skal legges ut på høring.

Hva er en kommuneplan?

Kommuneplanen viser hvordan vi ønsker at kommunen skal utvikle seg de neste tolv årene og er kommunestyrets øverste politiske styringsdokument.

Den består av to deler:

1. En samfunnsdel med arealstrategi og mål som forteller hvilken retning vi vil at samfunnet skal gå i
  2. En arealdel som viser framtidig arealbruk, for eksempel hvor vi skal bygge nye hus, veier, parker og lekeplasser, for å utvikle oss nettopp i denne retningen

Ny kommune, ny kommuneplan

Dette er den første kommuneplanen for vår nye kommune. Det er samtidig første gang at kommuneplanen baserer seg på FNs 17 bærekraftsmål og barnekonvensjonen.

Kommuneplanen er Indre Østfold kommunes plan for å møte framtidas utfordringer, for å ta vare på de gode kvalitetene vi har og å gjøre dem enda bedre. For å lykkes med denne planen er vi avhengige av å jobbe sammen som lokalsamfunn.

Samfunnsdelen har blitt til gjennom at innbyggere, lag og foreninger, politikere, kommuneansatte og næringslivet i løpet av 2020 har deltatt i verksteder rundt om i kommunen og på digitale plattformer. Rundt 250 personer har deltatt i de lokale verkstedene eller gjennom digitale innspill. Av disse var rundt 50 personer under 18 år.

Innbyggerne i Indre Østfold er opptatt av framtida. Mange ønsker å bidra til å utvikle kommunen og gjøre lokalmiljøene mer levende, inkluderende og mangfoldige. De under 18 år er blant annet opptatt av klima og klimavennlige løsninger, fritidstilbud, kollektivtilbud, økt bruk av teknologi, jobbmuligheter og lærlingplasser, gang- og sykkelveier, og at unge skal involveres på deres egne arenaer og vilkår. Innbyggerne som deltok ønsker at innspillene deres skal få en reell påvirkning på utviklingen i kommunen, slik at de kan se at engasjement nytter.

Planens fem områder

Samfunnsdelen er bygget opp rundt fem satsingsområder:

•    Levekår – like muligheter
•    Klima og natur
•    Forsvarlig økonomi
•    Næringsutvikling og verdiskaping
•    Samskaping - sammen om framtida

Med bakgrunn i bærekraftsmålene, er det utarbeidet forslag til hovedmål og fokusområder innenfor hvert satsingsområde. De langsiktige strategiene i et tolvårsperspektiv finner man i hovedmålene, mens kulepunktene viser hva kommunestyret vil fokusere på i de nærmeste årene.

Veien videre

Samfunnsdelen behandles i den politiske møterunden i mars.

For å se rådmannens forslag til kommuneplanens samfunnsdel med arealstrategi og følge den politiske behandlingen, kan du se møteplanen for 2021.

Her finner du den politiske møteplanen