Kommunal kompensasjonsordning til lokale virksomheter

Stortinget har bevilget 1,75 milliarder kroner til kommunene for å kompensere lokale virksomheter som er rammet av nasjonale eller lokale smitteverntiltak.

Indre Østfold kommune ble tildelt i overkant av 11 millioner kroner av denne støtteordningen. I tillegg bidrar kommunen med ytterligere kr. 500.000,- av kommunale midler til vårt lokale næringsliv. Målet med disse støtteordningene er å hjelpe lokalt næringsliv som er særlig hardt rammet av smitteverntiltak, og som helt eller delvis faller utenfor de generelle kompensasjonsordningene.

Det er besluttet å fordele midlene på tre ordninger med bakgrunn i innspill fra næringslivet og erfaringer fra andre kommuner. Fordeling og fremdrift vil være på følgende måte:

Ordning 1 og 2

Gjelder utvalgte virksomheter som har kommunal skjenkebevilling og de butikker som ble ekstra berørt av nedstenging på kommunens definerte kjøpesentra. Disse virksomhetene vil bli kontaktet av kommunen for mer informasjon vedrørende frister og dokumentasjon.

Ordning 3

Gjelder støtte til virksomheter som av ulike grunner faller utenfor generelle kompensasjonsordninger. Indre Østfold Næringsutvikling AS har fått i oppdrag å lage et samlet forslag til fordeling av midler i samarbeid med Småbyen Spydeberg SA, Askimbyen AS og Mysenregionen AS.

For mer informasjon om søknads- og utvalgskriterier, se informasjon hos Indre Østfold næringsutvikling

Felles for alle 3 ordningene

Hensikt

• Avhjelpe situasjonen for lokale virksomheter som er særlig hardt rammet av lokale eller nasjonale smitteverntiltak
  • Kompensere lokalevirksomheter som har falt helt eller delvis utenfor de generelle kompensasjonsordningene

Unntak

• Steder som er under konkursbegjæring eller lignende
  • Ved konkurs de kommende 2 måneder fra tildelingsdato, skal tilskuddet tilbakebetales

Forutsetning

• Det forutsettes at søker er i behov av tilskudd for å dekke et inntektsbortfall og at ansatte har lovlige arbeidsforhold
  • Virksomheter er skattepliktige og registrert i Indre Østfold kommune
  • Virksomheter er àjour med skatt og avgift
  • Støtten til den enkelte virksomhet må være i samsvar med regelverket for offentlig støtte

I ettertid offentliggjøres oversikt over tilskuddsmottakere.

Ønsker du mer informasjon?

For mer informasjon, kontakt næringsrådgiver Kristine Hasle på e-post: kristine.hasle@io.kommune.no
eller næringssjef Rune Melleby på e-post: rune.melleby@io.kommune.no