Innspillsmøte om Nasjonal transportplan (NTP)

Ordfører i kommunen og leder i Indre Østfold regionråd, Saxe Frøshaug, var tydelig på regionens forventninger til ny Nasjonal Transportplan i møte med Viken fylkeskommune.

Tre tydelige innspill

Mandag 24. april var Frøshaug i møte med fylkeskommunen. På vegne av Indre Østfold kom han med tre tydelige innspill til hva som må være med i fylkeskommunens forslag til Nasjonal Transportplan.

1. Fullføre ny E18, 15 km fra Retvedt til Vinterbro (gjennom Nordre Follo og Ås kommuner)
  2. Raskt få etablert den vedtatte planfrie påkoblingen på jernbanen sør for Ski til Kråkstad (Østre linje)
  3. Glommakrysning på E18 øst for Fetsund som reelt vil fungere og hindre køer til og fra riksvei 22 sørover til Østfold.

I møte nevnte Frøshaug også behov for penger til å hente igjen vedlikeholdsetterslepet på veiene. I tillegg løftet han igjen forventningene om to tog i timen på Østre linje, og at togtilbudet forlenges til Sarpsborg.

Viken fylkeskommune skal vedta sitt NTP-forslag 21. juni, før det oversendes Samferdselsdepartementet.