Innbyggerne får bedre og tryggere tjenester med velferdsteknologi

Bruk av velferdsteknologiske løsninger kan bidra til økt trygghet og bedre tjenester for brukere og pårørende. I tillegg gjør det arbeidsdagen enklere for de ansatte. Digitale trygghetsalarmer er et godt eksempel på det.

Tryggere og bedre

I kommunen bruker vi stadig flere velferdsteknologiske løsninger innenfor Helse og mestring for å gi innbyggerne bedre tjenester.

Med en trygghetsalarm kan blant andre eldre, som bor alene, tilkalle hjelp når de trenger det. Digitale trygghetsalarmer sørger for at pleiere i kommunen får meldingene direkte fra Responssenteret i Kristiansand til sine mobile enheter.

Nå får pleierne riktig og fullstendig informasjon med en gang. Det gjør at brukeren får hjelp raskere, noe som er mye tryggere og bedre for den enkelte.

Enklere arbeidshverdag

Fra før har vi tatt i bruk et elektronisk pasientjournalsystem og en mobilapp. I samarbeid med Tietoevry Care og Tellu har vi fått disse digitale løsningene til å snakke sammen. Det betyr at informasjon om brukerne er tilgjengelig på tvers av avdelingene i kommunen og det gjør samarbeidet mye bedre.

Det bidrar til mer effektiv bruk av ressurser og gjør jobbhverdagen enklere for ansatte.

Ansatte loggfører alt med en gang i den elektroniske pasientjournalen. Siden informasjon blir notert mens man er hos bruker, blir ingenting glemt.

Innbyggerne viktigst

Løsningene i kommunen bidrar til god informasjonsflyt og samarbeid på tvers, noe som er veldig viktig for å kunne gi innbyggerne gode tjenester.

Det gir muligheter til å følge opp den enkelte fra start til slutt.