Informasjon om Tomter innbyggertorg og bibliotek

Det ble inngått leieavtale mellom Tomter Eiendomsselskap og Indre Østfold kommune i 2020. Partene har jobbet med felles mål om å kunne tilby et innbyggertorg og bibliotek i sentrumskjernen av Tomter til innbyggerne.

Dette har vært ansett som et løft for sentrumsutviklingen i Tomter, både med tanke på etableringen av et innbyggertorg og bibliotek i sentrum, men også med tanke på planene for utearealene rundt bygget som skulle huse innbyggertorget, og de kvalitetene det ville tilføre området.

Partene står nå i en situasjon hvor prosjektet på grunn av kostnader, markedsendringer og fremdriftsplan for gjennomføring, ikke lar seg løse. Partene er enige om at slik situasjonen er nå, er det ingen annen løsning enn å terminere leieavtalen.

Konstituert kommunedirektør Tron Kallum beklager at prosjektet ikke lar seg gjennomføre på vegne av innbyggerne i Tomter. Kommunen vil nå bruke noe tid for å vurdere andre alternativer når det gjelder innbyggertorg og bibliotek samt skolens behov for lokaler.