Informasjon om resultater fra elevundersøkelsen for grunnskolen i Indre Østfold kommune

Resultatene fra Elevundersøkelsen i grunnskolen ble publisert mandag 22. januar. Resultatene blir publisert for 7. trinn og 10. trinn.

Elevundersøkelsen er en årlig undersøkelse der elever får si sin mening om forhold som er viktige for å lære og trives på skolen. Elevene svarer på spørsmål om blant annet trivsel, mobbing, miljø, motivasjon og støtte fra lærer.

Elevundersøkelsen er et viktig verktøy for videreutvikling og kvalitetssikring av læringsmiljøet til elever i grunnskolen og videregående skole. Undersøkelsen er obligatorisk.

Resultatene for Indre Østfold kommune på 7. trinn og 10. trinn viser mange positive tendenser sammenlignet med gjennomsnittet i landet. På 10. trinn forteller elevene at de er på linje med landssnittet når det gjelder trivsel i skolen, og elevene i Indre Østfold kommune forteller om en høyere motivasjon enn gjennomsnittet i landet. På 7. trinn har elevene høyere trivsel og motivasjon enn elevene på landsbasis.

Det har de siste årene vært mye fokus på mobbing i skolen. Dette er også et tema Indre Østfoldskolen har mye fokus på. På landsbasis oppgir flere elever i 2023 at de blir mobbet enn i 2022 både på 7. trinn og 10. trinn. Det foregår nå en nasjonal debatt om de bekymringer man har for de økende mobbetallene på landsbasis, og dessverre er denne bekymringen noe sterkere hos oss i Indre Østfold kommune. Vi ser at en større andel elever på 7. trinn og 10. trinn i Indre Østfold kommune oppgir at de blir mobbet på skolen. På 10. trinn oppgir 16,1 % at de opplever mobbing på skolen. På landsbasis er dette tallet 10,9 %. På 7. trinn oppgir 13,8 % at de oppleve mobbing på skolen. På landsbasis er dette tallet 12,8 %.

Skolene i Indre Østfold kommune og seksjon Skole tar mobbetallene på høyeste alvor. Skoler med høye mobbetall har allerede satt i gang tiltak for å kartlegge bakgrunnen for tallene. Samtaler med elever og ansatte, samt informasjon ut til foresatte, var umiddelbare tiltak da resultatene ble kjent.

Andre tiltak som er iverksatt og som må forsterkes, er videreføring og styrking av Robust Ungdom og Robuste barn.

Her finner du informasjon om Robust Ungdom og Robuste Barn

Skolene jobber for å styrke elevdemokratiet og elevmedvirkningen i skolen. Elevenes stemme ut på skolene er viktig å lytte til. Videre må samarbeidet med foresatte styrkes. Seksjon skole har godt samarbeid med kommunalt FAU. Årlige samlinger med alle rektorer og FAU på skolene bidrar til å sikre gode samarbeidsarenaer mellom skolens ledelse og FAU. Det kommer tydelig frem på disse kommunale samlingene at skole/hjem-samarbeidet må styrkes slik at skolene og foresatte sammen jobber for å stoppe mobbingen på våre skoler. Ombudet for barn og unge i Viken bidrar også inn på disse arenaene, og seksjon skole har jevnlige møter med ombudet. På alle skoler, alle trinn og alle klasser må fellesskapende aktiviteter og fellesskapende undervisning forbedres. Gjennom systematisk arbeid med dette vil elevenes faglige og sosiale læring forbedres og det bidrar til inkluderende og trygge læringsmiljøer. Flere skoler jobber systematisk med samarbeidslæring. Samarbeidslæring bygger klassefellesskap og elevenes sosiale kompetanse.

Skoleledelsen arbeider tett med skolene om utviklingsarbeid på skolene og oppfølging av resultater fra ulike undersøkelser og kartlegginger. I ukene fremover vil skoleledelsen være tett på skolene for å snakke om og følge opp resultatene fra elevundersøkelsen.