Indre Østfolds kulturpris 2020 gikk til Dag Johan Haugerud

Da han var barn, pleide faren å ta ham med på kino i Festiviteten omtrent hver søndag for å se barnefilm, og her opplevde han for første gang hvor sterk formidlingskraft filmkunsten kan ha. I år er han blitt belønnet med Amandapriser og Nordisk råds filmpris for filmen «Barn». Det var et flott øyeblikk da Dag Johan Haugerud var tilbake i Festiviteten kino og kulturhus for å motta kulturprisen, der det hele på mange måter startet.

Indre Østfolds kulturpris deles i år ut for aller første gang. Prisen er et samarbeid mellom Eidsberg sparebank og Indre Østfold kommune.

Den har som formål å hedre og anerkjenne enkeltpersoner fra Indre Østfold kommune som enten har vist vedvarende evne og vilje til å yte aktiv kulturinnsats utenom det vanlige, eller spesielt god skapende virksomhet innen musikk, dans, scenekunst, film, visuell kunst, litteratur eller kulturhistorie - lokalt, nasjonalt eller internasjonalt.

Indre Østfold er en mangfoldig kulturkommune, og det har kommet inn mange gode forslag til mottakere av prisen. Juryen, som utgjøres av samfunnsutvalget i Indre Østfold kommune, har derfor hatt en krevende vurdering med sterk konkurranse fra flere gode kandidater.

Det er allikevel en samstemt jury som står bak utdelingen av den aller første kulturprisen, pålydende 20 000 kroner.

Om vinneren av årets kulturpris sier juryen:

Årets vinner mottar prisen begrunnet i spesielt god skapende virksomhet.

Gjennom året som har gått har prisvinneren både berørt og engasjert svært mange mennesker med sin formidlingsevne. Og det går en tråd fra oppveksten i Indre Østfold til anerkjennelsen godt utenfor landets grenser.

Vinneren er utdannet innen både litteratur, film og teatervitenskap, og har et stort hjerte for å formidle historier. Han viser evne til å utforske historiefortellingen og bryte med klassiske konvensjoner. Han beskrives som en lyttende kunstner som våger å tvile og å eksperimentere med kunstens premisser.

Året som ligger bak oss har vært et bemerkelsesverdig år i hans karriere. Med filmen «Barn» ble han belønnet med Amandapris for både «Beste manus» og «Beste regi». Filmen mottok totalt 9 priser under utdelingen, og han har også høstet internasjonal anerkjennelse gjennom at filmen ble tildelt Nordisk råds filmpris for «Beste film» i 2020.

Født og oppvokst i Indre Østfold har han nære bånd til vårt landskap. Han motiverer, berører og er en ambassadør vi er stolte av.

Det er en stor glede å tildele Indre Østfolds kulturpris 2020 til Dag Johan Haugerud.

Fra venstre Camilla Aas (juryleder), Saxe Frøshaug (ordfører), Dag Johan Haugerud (kulturprisvinner), Glenn M. Haglund (Eidsberg sparebank).