Indre Østfold kommune leverer et godt driftsresultat for 2021 – dette kommer innbyggerne til gode

God budsjettstyring, sammen med uventet høye inntekter på slutten av året, gav Indre Østfold kommune et veldig godt driftsresultat i 2021.

Kommunen hadde allerede et såkalt disposisjonsfond på over 10 % etter et godt resultat i 2020. Kommunedirektør Georg Smedhus og økonomisjef Ståle Ruud vil derfor anbefale politikerne å ikke "salte ned" overskuddet, men å bruke det til investeringer som kommer innbyggerne til gode.

- Vi har mange områder i kommunen vår som vi gjerne kunne brukt mer penger på, men med det raskt økende antall eldre i kommunen er nok behovet størst på pleie og omsorg, sier Smedhus. Med dette overskuddet har vi blant annet mulighet til å bygge flere sykehjemsplasser med egenkapital, i stedet for å låne penger til dette formålet. Dette vil spare oss for renter og avdrag framover, som ville ført til innsparinger andre steder. Overskuddet må vi også vurdere i sammenheng med de stramme rammene som er gitt i budsjettet for 2022.

- Det hadde vært ekstra hyggelig om disse ekstrainntektene ville kommet hvert år framover, men slik er det dessverre ikke, sier Ruud, som opplyser at overskuddet består av følgende hovedpunkter:

• 120 millioner kroner i merinntekter av forsøksordningen Indre Østfold var en del av med statlig finansiering av pleie og omsorg. Staten avviklet ordningen ved årsskiftet. Deler av disse midlene bør øremerkes investeringer og drift i pleie og omsorg i sin helhet, mener Ruud.
  • 60 millioner kroner er Indre Østfold kommunes andel av uventet høye skatteinntekter som Norge fikk i november og desember. Alle kommunene fikk rundt 7,6 milliarder kroner i uventet høye skatteinntekter på slutten av året. Dette er årsaken til at de fleste kommuner i landet får uventet gode driftsresultater.
  • 10 millioner kroner skyldes at staten refunderte mer koronakostnader enn stipulert ved 3. kvartalsrapport.
  • 11 millioner kroner skyldes gode rentedisposisjoner.

I sum gir det et driftsresultat som tilsvarer 5,2 % av brutto driftsinntekter. Regnskapet viser et netto driftsresultat på 207 millioner kroner.

Ruud minner om at hele ordet "overskudd" er misvisende når det gjelder en kommunes økonomi. Overskuddet i en kommune er i praksis penger som må til for å betale for nye sykehjemsplasser, vedlikehold av skoler og lignende løpende utgifter. Indre Østfold kommune har store investeringsbehov og mange bygg som trenger vedlikehold. Gjelden til kommunen øker derfor i tiden fremover, på tross av det gode resultatet. I 2021 økte langsiktig gjeld med 95 millioner kroner.

Regnskapsregler gir kunstig lave pensjonskostnader

I likhet med alle landets kommuner er forskjellen mellom årets pensjonskostnad som synliggjøres i regnskapet, og premieinnbetalingene i kommunens pensjonsordning, stor. For vår kommune er pensjonskostnaden omtrent 95 millioner kroner lavere enn premieinnbetalingen. Forskjellene må tas inn i regnskapet over de neste sju årene. Disse 95 millioner kronene er altså litt «monopolpenger», som blåser opp resultatet i 2021, men som må betales med 14 millioner kroner i året de neste sju årene slik regnskapsreglene er nå, sier Ruud. Hadde reglene vært slik at alle premieinnbetalingene ble ført direkte, hadde dette altså nesten halvert overskuddet.

God budsjettdisiplin

Kommunalområdene har hatt en god økonomistyring og ender i all hovedsak i tråd med, eller noe bedre, enn det som tidligere er rapportert. Dette viser god styring. Samtidig har det vært et krevende år for mange ansatte, med stramme rammer og koronapandemi. Vi skulle nok gjerne fått vite om disse ekstrainntektene litt før. Da kunne vi lettet litt på trykket noen steder, sier Smedhus. Samtidig er han glad for at pengene vil gjøre fremtiden lettere på en del områder for kommunen.

Litt mer om de økte skatteinntektene

I likhet med alle landets kommuner var skatteinngangen svært god på slutten av året. Skatteveksten fra 2020 til 2021 var på 14,7 % for Indre Østfold kommune, mens veksten for landet var på 16 %. Skatteinngangen for landet økte med 7,56 milliarder kroner utover Finansdepartementets egne prognoser fra oktober. Skatteinngangen i seg selv gav 35 millioner kroner mer i skatteinntekter til Indre Østfold kommune enn hva de statlige skatteanslagene tilsa i oktober. Med en lavere skatteinngang enn landet økte også inntektsutjevningen med 25 millioner kroner utover hva som var anslått i forbindelse med 3. kvartalsrapport.

Godt arbeid med finansene

De samlede netto finansutgiftene ble 11 millioner kroner lavere enn det reviderte budsjettet, som endte på 138,9 millioner kroner. Renteoppgangen kom noe senere enn antatt og tiltok først etter sommeren i 2021. Renteutgiftene ble 5,4 millioner kroner lavere enn revidert budsjett, mens renteinntektene og utbytte ble 5,1 millioner kroner bedre enn revidert budsjett.

Østfoldbadet

Dersom badeanlegget hadde vært kommunalt, slik det er i de fleste kommuner, er det grunn til å anta at resultatet hadde vært lavere, på grunn av at alle badeanlegg har tapt mye i koronatiden. Østfoldbadet er imidlertid et eget aksjeselskap, så kommunen må derfor regne med å bruke noe av overskuddet på Østfoldbadet også i år.

Stor risiko for renteøkninger

Kommunen har 3,5 milliarder kroner i gjeld. En andel av dette er sikret mot renteøkninger, men øker renten med 2 % gir det raskt 50 millioner kroner i årlig økte kostnader. Det er derfor viktig at vi har litt penger å gå på, så ikke en renteøkning fører til store kutt i tilbudet til barn og eldre, sier Smedhus.