Indre Østfold kommune inngår samarbeidsavtale med NMBU

Norges miljø- og biovitenskaplige universitet (NMBU) i Ås og Indre Østfold kommune har inngått en overordnet samarbeidsavtale, og ønsker gjennom denne å utvikle et strategisk og langsiktig samarbeid innen forskning, utdanning og innovasjon.

Indre Østfold kommune er den første kommunen som inngår en slik avtale med NMBU.

-Vi skal sammen se på konkrete aktiviteter og prosjekter, slik at vi setter avtalen i virke med tydelige målsetninger. I hovedsak skal vi samarbeide om forsknings- og utviklingssamarbeid knyttet til bærekraft, landbruk og distriktsutvikling. Vi skal tenke innovajon, det blir samarbeid om ekstern finansiering, doktorgradsutdanning med stipendiatstillinger og mastergradsutdanning med traineeordninger for å nevne noe, sier ordfører Saxe Frøshaug.

Organisering av samarbeidet

Samarbeidsutvalget skal bestå av to representanter fra NMBU og to representanter fra Indre Østfold kommune. NMBU deltar med prorektor for utdanning Solve Sæbø og prorektor for forskning Siri Fjellheim. Indre Østfold kommune deltar med rådmann Georg Smedhus og næringssjef Rune Melleby.

-Arbeidet starter nå, og vi skal sammen med landbruket og det lokale næringslivet benytte muligheten denne avtalen legger til rette for. Det blir meget spennende å samarbeide med næringslivet i Indre Østfold om mulighetsrommet dette kan gi for vekst og utvikling, gjennom konkrete utviklingssamarbeid med et av Norges ledende kunnskapsmiljøer, sier næringssjef Rune Melleby.

Fra venstre: Prorektor ved NMBU Solve Sæbø, kommunaldirektør for næring plan og teknikk Hilde Brandsrud, rådmann Georg Smedhus, rektor ved NMBU Sjur Baardsen, ordfører Saxe Frøshaug og næringssjef Rune Melleby