Indre Østfold kommune har overtatt ledervervet i Grensekomiteen Värmland – Østfold

Varaordfører Kathrine Hestø Hansen leder komiteens styre i 2023.

Nordisk samarbeid viktig

Grensekomiteen Värmland-Østfold teller tolv kommuner på hver siden av grensen, fem svenske og sju norske kommuner.

- Nordiske samarbeidsrelasjoner er viktigere enn på lenge. Interessen fra begge sider av grensen for felles satsinger og prosjekter er store, sier varaordfører og ny leder Kathrine Hestø Hansen.

Komiteen er et organ for løpende kontakt og samarbeid mellom de kommuner som inngår i grenseregionen. Grensekomiteens generelle oppgave er å fremme og aktivt medvirke til et samarbeid over grensen med særlig vekt på infrastruktur, informasjon og nedbygging av grensebarrierer. I tillegg er samarbeid innen helsevesen, næringsliv og kompetanseutvikling prioriterte områder. Komiteen skal initiere, utrede og koordinere prosjekter som er av interesse for grensekommunene. Komiteen kan ellers ta opp oppgaver som den anser hensiktsmessig for et samarbeid i regionen.

Her finner du mer informasjon om samarbeidet (varmost.net)

To menn og en kvinne. Foto. - Klikk for stort bildeIndre Østfold kommune har ledervervet i Grensekomiteen i 2023. Fra venstre: Alf Johansen (sekretariatsleder), Kathrine Hestø Hansen (varaordfører og leder i Grensekomiteen) og Per Jonsson (nestleder i Grensekomiteen).