Indre Østfold kommune er tildelt 5,9 millioner bredbåndskroner

Indre Østfold kommune er tildelt kr 5.900.000 av Nkom sin midler til bredbåndsutbygging. Totalt 20 kommuner og regioner i Viken får til sammen 75,7 millioner kroner i støtte til utbygging av bredbånd.

Bredbånd for alle

- Fylkesrådet i Viken vil at alle skal ha bredbåndsdekning. For å bidra til dette, gir staten offentlig tilskudd til etablering av bredbånd i områder med liten befolkning og store geografiske avstander, sier fylkesråd Olav Skinnes.

Fylkeskommunen forvalter ordningen i Viken på vegne av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM) og har ansvar for utlysing og gjennomføring av anbudskonkurranser med mer.

Tilbudet er rettet mot områder som mangler bredbånd på minimum 30 Mbit/s og ikke har grunnlag for kommersiell utbygging. Etter søknad kan disse få tilskudd til utbygging av bredbånd med en hastighet på minimum 100 Mbit/s.

Hvilke områder i kommunen som vil bli utbygd ved hjelp av bredbåndsmidler vil komme på et senere tidspunkt når vi har fått endelige informasjon og retningslinjer for midlene.

Disse får midler

Viken fylkeskommune har innvilget støtte til 20 kommuner og regioner. For disse pengene er det planlagt at inntil 5000 husstander skal få bredbånd de kommende årene.

De kommunene som får midler er Aremark, Aurskog-Høland, Eidsvoll, Halden, Hurdal, Indre Østfold, Krødsherad, Lier, Lillestrøm, Lunner, Marker, Modum, Nannestad, Nes, Rakkestad, Sigdal, Skiptvet og Ullensaker. I tillegg står regionrådene i Hallingdal og Kongsberg som søkere og vil fordele midler til kommuner i sine områder.

Les mer om bredbånd i Indre Østfold kommune