Indre Østfold kommune er beste klatrer i klimakartlegging

Kommunen fikk 30,5 av 33 mulige poeng i kartleggingen.

Bare i løpet av tre år har Indre Østfold kommune gått fra å være helt på startstreken til å seile opp som en av Norges aller beste kommuner i klimatilpasning. For tredje gang har CICERO Senter for klimaforskning, på oppdrag fra forsikringsselskapet If, gjennomført en omfattende kartlegging av norske kommuners klimatilpasningsarbeid.

Ekstremværrapporten 2023 avslører store forskjeller i hvordan norske kommuner ligger an i det viktige klimatilpasningsarbeidet. I denne kartleggingen blir Indre Østfold kommune trukket frem som Årets klatrer blant de beste kommunene. Indre Østfold kommune oppnådde 30,5 av 33 mulige poeng i kartleggingen.

- Indre Østfold kommune har hatt klimaendringer og ekstremvær i fokus helt siden sammenslåingen. Kommunen fikk nylig en pris for stor fremgang på klimatilpasningsområdet fordi vi har organisert opp arbeidet, har laget en plan for klimatilpasning og er i gang med å gjennomføre tiltakene, sier direktør for Plan og teknikk, Hilde Brandsrud. Særlig innen avløp og vei må det satses. Det kraftige regnværet med store veiskader i september, viste hvor galt det kan gå. Prisen er en inspirasjon til å fortsette dette viktige arbeidet, avslutter Brandsrud.

Her kan du lese ekstremværrapporten 2023 (PDF, 15 MB)

Pressemelding: Indre Østfold beste klatrer i klimakartlegging