Hjelp oss med artsregistrering

Vi ønsker å få bedre oversikt over naturmangfoldet i kommunen. Akkurat nå er vi særlig på jakt etter artsrike veikanter og fremmede arter.

Artsrike veikanter er vakre og viktige for pollinerende insekter

Veikanter blir i første omgang slått av hensyn til trafikksikkerheten: Vi ønsker å bevare sikten, hindre at det vokser opp busker og trær for tett på veien og ønsker å oppdage dyr for å hindre påkjørsel.

Kantslått før plantene er ferdigblomstret hindrer frøspredning og er negativt for artsmangfoldet. På en annen side vil kantslått før uønskede arter er ferdigblomstret bidra til å redusere spredning av disse.

Vi prøver nå å få oversikt over strekninger med vakre, blomsterrike veikanter der vi kan utsette kantslåtten uten at det går utover trafikksikkerheten, og veikanter der fremmede arter begynner å ta overhånd.

Dette er et prosjekt som vil gå over flere år og vi vil starte med de minst trafikkerte veiene.

Vi ønsker tips fra deg om hvor de artsrike veikantene er

Engtjereblom - Klikk for stort bilde

Særlig er vi på jakt etter arter som prestekrage, tjæreblom, orkideer, blåklokker og andre klokker fordi disse særlig fins i artsrike veikanter - disse kan kalles indikatorarter.

Av fremmede uønskede arter er det kanadagullris, lupiner, kjempebjørnekjeks, kjempespringfrø og parkslirekne vi ønsker hjelp til å få oversikt over.

Informasjon om veikanter langs fylkesvei og riksvei vil bli oversendt til riktig mottaker. Vi vil oppdatere denne siden med resultater av kartleggingen og strekninger der kommunen kan redusere kantslåtten.

Her kan du registrere arter og veikanter (skjema)