Gratulerer til fire nye Miljøfyrtårn-bedrifter i Indre Østfold kommune

Hittil i år har Indre Østfold kommune fått fire nye Miljøfyrtårn-bedrifter. Det er spennende å høre om bakgrunnen for at bedrifter sertifiseres og prosessen rundt. Stadig flere små og store bedrifter ser verdien av å ha en Miljøfyrtårn-sertifisering.

Smarte verktøy

Miljøfyrtårn gir bedrifter smarte verktøy for å jobbe konkret med bærekraft innen områder som arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport. Bedriftene som sertifiseres får hjelp til å jobbe helhetlig, systematisk og langsiktig med tiltak som vil forbedre bedriftens miljøprestasjoner, redusere klimagassutslippene og bidra til en grønn fremtid.

Denne uken fikk disse fire bedriftene under her overlevert sine Miljøfyrtårn-sertifiseringer.

Snø og Vedlikehold AS

Daglig leder Marius Nordal fikk overrakt Miljøfyrtårnet til Snø & Vedlikehold AS. Firmaet rydder snø, salter, strør og feier hovedsakelig i Indre Østfold. Miljøfyrtårnsertifiseringen handler om bevisstgjøring, HMS og endrede rutiner. Nylig fikk bedriften en kontrakt med ansvar for sommer- og vintervedlikehold på alle stasjonene på Østre Linje, fra Ski stasjon til Rakkestad.

- Den kontakten hadde vi ikke fått om det ikke var for at vi har blitt Miljøfyrtårnsertifisert, sier Nordal under overrekkelsen.

Proton Gruppen AS

Geir Bratlie og Proton Gruppen AS kom innom Indre Østfold rådhus i Askim for å få overlevert sitt Miljøfyrtårn. Bratlie kunne fortelle om en relativt tidkrevende prosess for å komme i mål med Miljøfyrtårn-sertifikatet, men også her er det mye bevisstgjøring og formalisering av allerede eksisterende rutiner.

Han er leverandør til Oslo kommune når det kommer til sikring av bygg og vedlikeholdstjenester. Det stilles ofte krav til Miljøfyrtårn-sertifiseringer når bedrifter er leverandør til det offentlige.

Bekkevold Entreprenør

Jørn Bekkevold og Monica Frey i Bekkevold Entreprenør presenterte sin bedrift. Entreprenørfirmaet med base i Askim er en del av Vestlandshuskjeden, og jobber med nybygg og tilbygg. I tillegg har de også noen offentlige byggeprosjekter. Miljøfyrtårnet er et ledd i å rigge seg mot framtida. Mye av jobbingen går på logistikk, transport til og fra byggeplasser, men også bevisstgjøring av allerede eksisterende rutiner.

Continental Dekklager i Askim

Continental sitt hovedlager i Norge er i Askim. Dekklageret er på 17.000 kvadratmeter, og har en imponerende logistikk med kapasitet til å lagre cirka 250.000 dekk, avhengig av blandingen av dekk. Vi fikk se monteringsavdelingen hvor felger og dekk monteres før de sendes ut til forhandlere. Det er spennende å se hvordan Continental tilrettelegger for sine medarbeidere, med eget treningsrom, bordtennis og biljardbord, som øker trivselen på arbeidsplassen.

Continentals store og historiske dekklager i Askim har blitt sertifisert som Miljøfyrtårn.

- Det er helt i tråd med Continentals globale satsing på bærekraft, sier bærekraftansvarlig i Continental Dekk Norge, Stig Aspeli.

- Continental Dekk sentralt har en ambisiøs bærekraftstrategi og det er like mye et krav som et ønske om å følge dette lokalt i Norge. Miljøfyrtårn-sertifisering gir oss mulighet til å følge opp våre klimautslipp og identifisere tiltak for å redusere dem ytterligere. I tillegg gir det et miljøledelsessystem med rutiner og skjemaer for prosesser som HMS, innkjøp, transport, avfallshåndtering med mer, sier Aspeli.