Gratis datahjelp bidrar til at flere blir mer digitale

Ikke alle syns den digitale hverdagen er enkel. Heldigvis er det hjelp å få av kommunen.

Mestre digitale verktøy

Stadig flere tjenester blir digitalisert, og siden tjenestene i kommunen skal være tilgjengelig for alle tilbyr våre innbyggertorg og bibliotek gratis datahjelp.

- Vi legger til rette for at enda flere skal mestre og bruke digitale verktøy, sier biblioteksjef Elin Brandsrud.

Hjelp etter behov

Gjennom prosjektet Datahjelp for vettskremte arrangeres det datakurs, men det er også mulig å få hjelp over telefonen og ved personlig oppmøte.

- Hos oss kan innbyggerne få opplæring i bruk av nettbrett, smarttelefon og PC. Innbyggerne kan få hjelp til å komme seg på internett og bruke nettsider. Vi gir blant annet veiledning i hvordan man bruker kommunale og andre offentlige digitale tjenester, sier Brandsrud.

Sikkerhet og personvern

Gjennom gratis datahjelp får innbyggerne også lære om sikkerhet og personvern på internett.

- Dette tilbudet bidrar til at færre faller fra digitalt, sier hun.

Bestill gratis datahjelp