God jordmordekning i kommunen vår

I Indre Østfold kommune har alle gravide mulighet til å gå til oppfølging hos jordmor i svangerskapet.

Jordmortjenesten har et mål om å kunne tilby time i løpet av en uke etter at den gravide tar kontakt, og de er også tilgjengelige på telefon i ukedagene. Partner eller annen ledsager er velkommen til å være med til avtalene, som foregår på helsestasjonen i Mysen.

Oppfølging tidlig og gjennom hele graviditeten

• Vi har gjerne den første kontrollen mellom uke 6 og 12 av svangerskapet, og et standard løp er omtrent sju konsultasjoner i løpet av svangerskapet, men dette er veldig individuelt, sier jordmor Ingrid Risbråthe ved helsestasjonen i Mysen.
  • Vi tilpasser opplegget etter den enkelte gravides behov. Det kan være forskjeller ut fra om den gravide venter barn for første gang, eller har vært gravid tidligere. Fødselsforberedelse og ammeforberedelse er ting vi snakker om, og hvordan den gravide og partneren ser for seg foreldrerollen.

I tillegg kommer de fysiske kontrollene og det å snakke sammen om tanker og følelser rundt graviditet og barsel. Det er dokumentert i forskning at god oppfølging av samme person eller team gjennom svangerskapet kan forebygge en del plager, som for eksempel fødselsdepresjon. Vi vet også at kunnskap og trygghet i forkant av fødsel kan gjøre fødselen til en bedre opplevelse, med mindre sjanse for medisinske inngrep.

Risbråthe understreker at ønsket alltid er å få til korte linjer mellom jordmødrene på helsestasjonene og deres samarbeidspartnere. Det kan være for eksempel familieavdelingen, rus- og psykisk helse, barnevern, NAV, sykehuset eller andre. - Vi jobber hele tiden med å få til mer smidige overganger til det beste for brukerne våre. En stor fordel nå når kommunen er større, er at jordmødrene har vikar ved sykdom og i ferier og at fagmiljøet er større, sier Risbråthe.

Fokus på kvinnehelse

Jordmortjenesten tilbyr også hjemmebesøk, etterkontroller etter fødsel, celleprøver og prevensjonsveiledning. De jobber med generell kvinnehelse og er opptatt av å kunne tilby også kvinner som ikke er gravide celleprøver eller annen veiledning knyttet til kvinnehelse og seksuell helse. De tilbyr også samtale etter abort.

Du kan kontakte jordmortjenesten på telefon 69 70 22 00.

Det er noe begrenset kapasitet i ferier/høytider.

Her kan du lese mer om jordmortjenesten