Framtidens sykepleiere blir utdannet i Indre Østfold kommune

Indre Østfold kommune sørger for at sykepleierstudenter får praksisplass i kommunehelsetjenesten. Denne høsten har 42 førsteårsstudenter ved sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Østfold observasjonspraksis ved blant annet Trøgstadheimen og Helsehuset i Askim.

Bra å ha praksisstudenter

- Det er veldig bra at vi kan ha praksis her, sier sykepleierstudent Aurora Lunde Svensen. Hun bor i kommunen og er en av studentene som har observasjonspraksis på Trøgstadheimen. Lunde Svensen sier hun kan tenke seg å jobbe på sykehjem når hun er ferdig utdannet.

- Vi er glade for at vi får studenter til oss, sier Sissel Røen Ytrehus enhetsleder Institusjon, bofelleskap og dagsenter.

Praksisplasser viktig

Behovet for sykepleiere er stort både i Norge som helhet og i vår region. Samarbeidet med Høgskolen i Østfold er viktig både når det kommer til å utdanne enda flere sykepleiere, og med tanke på rekruttering til kommunen. Høgskolen sørger for studieplasser og vi sørger for praksisplasser.

- Vi har spennende praksisplasser som er gode og relevante for sykepleierstudentene. Og gjennom et slikt samarbeid får vi også vist hvorfor kommunehelsetjenesten er en attraktiv arbeidsplass i framtiden, sier Heidi Dingstad som er koordinator for praksisplasser i kommunen.

Dyktige fagarbeidere og sykepleiere

Førsteårsstudentene har hatt observasjonspraksis i tre dager. De har fått et innblikk i hva en sykepleier gjør og hvordan en sykepleier jobber.

- Vi har mye kompetanse og kunnskap som studentene vil ha stor nytte av videre i utdanningsløpet. Gjennom praksisperioden får de møte mange av våre dyktige fagarbeidere og sykepleiere, sier Dingstad.

Praksis er vinn-vinn

Sykepleierstudentene har praksisveiledere som skal legge til rette og sørge for at studentene lærer mest mulig under praksisperioden.

- Det gir oss økt veiledningskompetanse, som bidrar til faglig utvikling for de ansatte og personlig utvikling hos veilederne, sier hun.