Første kvartalsrapport er oversendt til politisk behandling

Første kvartalsrapport gir en overordnet oppsummering av økonomien og aktiviteten for den løpende driften for kommunalområdene.

I tillegg viser den utvikling i frie inntekter, renter og avdrag, og en oversikt over status på investeringer per utgangen av mars 2021.

Kvartalsrapporten gir også en status på delmål og oppdrag som følger opp vedtatte mål i økonomiplanen for 2021. Status for delmålene beskrives for hvert kommunalområde og status for oppdragene gis på hver seksjon. Tre måneder inn i året er det mye som er godt i gang eller allerede på plass av de målene som er satt for 2021.

Tilslutt omtaler kvartalsrapporten sentrale kapitler som Medarbeidere og organisasjon og Betryggende kontroll. Her får du informasjon om sykefravær, HMS/arbeidsmiljø og kvalitetsarbeid.

Kvartalsrapporten per 31. mars 2021 finner du her

Kommentarer til tallene i kvartalsrapporten

I det vedtatte årsbudsjettet for 2021 ble det budsjettert med et netto driftsresultat på 10,8 millioner kroner som tilsvarer 0,3 prosent av brutto driftsinntekter. Med regnskapstallene per 31. mars og forslagene som ligger i revidert nasjonalbudsjett (RNB) som ble lagt fram 11. mai, indikeres en bedring i den løpende driften med om lag 6 millioner kroner.

I tillegg viser SIO-rapporteringen (SIO = statlig finansiering av omsorgstjenester) etter 1. kvartal merinntekter for året på i størrelsesorden 110 millioner kroner. Dette vil bidra til å styrke regnskapsresultatet utover de 16 millioner kronene som er prognosene for netto driftsresultat uten SIO. Det meste av merinntektene på SIO vil bli avsatt til bundne fond og brukes til formålet framover. Dette vil dermed styrke netto driftsresultat og det indikeres et samlet netto driftsresultat på om lag 115 mill kroner eller om lag 3,1 prosent av brutto driftsinntekter. Her er det meste er knyttet til øremerkede midler fra SIO.

I tillegg vil netto driftsresultat påvirkes i motsatt retning av bruken av øremerkede midler mottatt i 2020 som brukes i 2021. De nøyaktige anslagene er avhengig av en rekke forutsetninger, og det har fram til RNB ble lagt fram vært usikkerhet knyttet til statens finansiering av koronakostnader for høsten. Gitt at statens oppjusterte skatteanslag for året blir en realitet, indikeres det at merkostnadene med pandemien blir dekket.