Flerrørsgrøft med miljøfokus

Indre Østfold kommune og Park & Anlegg AS har fokus på miljø i saneringsprosjektet Bakkegata i Askim. Der brukes det grove masser i grøfteprofilen så langt man kan.

Det var et felles initiativ som gjorde at man valgte å endre på bruken av fyllmasser i grøfteprofilen på prosjektet: Ved å bruke kult (knust steinmateriale større enn pukk) i omfyllingen der det er mulig, reduseres behovet for transport betydelig, sammenliknet med omfylling med ren pukk.

Pukkproduksjon er mer kostbart, mer energikrevende å lage og krever vesentlig mer transport enn grovere masser, som kult.

- Dette tiltaket som vi gjør her, kan jo alle gjøre, sier Jan Tore Borger, prosjektleder for Indre Østfold kommune. I fremtidige prosjekter vil vi også være bevisst på potensialet som ligger i optimal grøfteutførelse. Her sparer vi altså både penger og miljøet med små endringer, avslutter han.

Svein Håkon Skaar i Park & Anlegg AS veileder maskinføreren når kulten omfylles.

Vil du lese mer om saneringsprosjektet, kan du gjøre det på Loe Rørprodukters nettside