Flere hundre barn har opplevd Lesemagi

I år har våre barne- og ungdomsformidlere/bibliotekarer besøkt 25 barnehager og lest for rundt 350 fireåringer.

Lesemagi i hele kommunen

Lesemagi er et gratis tilbud til alle barnehagene i kommunen. Våre barne- og ungdomsformidlere/bibliotekarer kommer på besøk i barnehagene fire ganger etter hverandre. Under hvert besøk leser de høyt sammen med barna. Lesestunden varer i en halv time hver gang.

- Vi har i løpet av dette året hatt 1 400 fine stunder i mange barnehager, forteller bibliotekar Irene Walseth.

Språk, læring og sosial kompetanse

Gjennom Lesemagi er språk og lesing i fokus. Samtidig ønsker vi at barna skal bli kjent med de som jobber på bibliotekene, og få en tidlig introduksjon til bøker og bibliotek. Litteratur fremmer språk, og gjennom leseaktiviteter kan vi gi barna viktig støtte i språkutviklingen. Leseaktiviteter styrker lærings- og språkkompetansen hos barn. Det øker også barnas evne til å kommunisere og samhandle godt med andre.

- Høytlesing har mange positive effekter. Blant annet gir det en anledning til å utvide barnas ordforråd og begrepsapparat. Det skaper også samhørighet og gode opplevelser mellom barn og voksne. Vi er glade for å kunne bidra til dette arbeidet i barnehagene, sier Walseth.

Nye muligheter neste år

I fjor var dette et prøveprosjekt, men nå har det blitt et fast tilbud. Alle barnehagene i kommunen kan melde seg på og bidra til at fireåringene får oppleve gode historier gjennom bøker.

- Vi setter opp tider som passer for de forskjellige barnehagene. Hvis det er flere enn 15 barn, deler vi opp gruppen, sier Walseth.

Hun lover at det blir Lesemagi i barnehagene også neste år.

- Neste år er det 2019-barna sin tur, og vi sender ut invitasjon til barnehagene, forsikrer hun.