Fillmby-Dag godt tatt i mot i kommunestyret

Dag Hvaring, sjef for det AdolfsenGroup-initierte selskapet Studio City AS, besøkte kommunestyret i Indre Østfold i ettermiddag og orienterte om planene for filmbyen på Brennemoen øst for Mysen. Det ble en meget god mottakelse, normalt er det gitte regler i et formelt kommunestyre, men denne gangen slapp ordfører Saxe Frøshaug og de 44 andre representantene applausen løs.

Filmbyen skal samle norsk og skandinavisk filmindustri. Det betyr mange bygg og mange miljøer på et sted. Hvaring inviterte også lokalt næringsliv til å se mulighetene, både til leveranser og lokalisering.

Han antyder at de første byggene er ferdigstilte, og første produksjoner kan komme i gang, allerede i 2024. Norsk filmindustri er i skuddet som aldri før og som Hvaring også sa, "-mye bedre om vi kan produsere i eget land enn utenlands". Og avstanden til Oslo skremmer ingen.

De endelige beslutningene om realisering av filmbyen tas i september.