Fiberutbygging i Havnås

Indre Østfold kommune har signert avtale med Viken fiber om utbygging av fiber i Havnås.

Dette innebærer at 269 husstander i Havnås får muligheten til å koble seg til fiber i løpet av juni 2021.

Trøgstad kommune ble tildelt statlige bredbåndsmidler høsten 2019. I tillegg til de statlige midlene finansierer Indre Østfold kommune alle utbyggingskostnadene til hovedtraséene (se kart, merket rødt) slik at husstandene får mulighet til å koble seg på. Der hvor det er noe avstand fra hovedtrasé til husstanden må det forventes at innbyggerne selv dekker gravekostnader. Viken Fiber vil detaljprosjektere utbyggingen rett over sommerferien. I den forbindelse vil både traséer, avklaring av hvilke husstander som vil koble seg på, kostnader for den enkelte husstand og fremdriftsplan bli konkretisert.

Konsekvenser for den enkelte innbygger

Tilknytningsavgift for den enkelte husstand vil være kr 10.000.-. Det må forventes ekstra kostnader for graving fra hovedtrasé til husvegg. Hva dette vil innebære av kostnader for den enkelte avhenger av avstand fra hovedtrasé. Innbygger kan benytte seg av tilbud fra Viken Fiber for graving eller ta ansvar for gravingen selv. Dette vil bli avklart mellom Viken Fiber og den enkelte husstand i forbindelse med detaljprosjekteringen som ferdigstilles tidlig på høsten 2020.

Fiberbredbånd

Fiberbredbånd blir levert med høyhastighet inntil 1000 mbit/s og vil gi husstandene mulighet for digitale tjenester som internett, fiber-tv og strømmetjenester.

Informasjon

Spørsmål vedrørende utbyggingen kan gjøres til Indre Østfold kommune ved Bente Lundsrud, epost bente.lundsrud@io.kommune.no eller mobil 915 16 184.

Viken fiber vil ta kontakt med den enkelte husstand ved oppstart av prosjektet for å gjøre eventuelle avtaler.

Denne informasjonen er også sendt via SvarUt til alle husstander i Havnås.