Får 1,3 millioner kroner til å styrke arbeid med psykisk helse i grunnskolen

Utdanningsdirektoratet har tildelt Indre Østfold kommune 1,358 millioner kroner til kompetanseutvikling i psykisk helse i grunnskolen.

Skolene i kommunen jobber strategisk og målrettet med kompetanseutvikling for å fremme barn og unges psykiske helse, og forebygge at de faller ut av utdanningsløpet sitt. Et av hovedmålene i kommuneplanens samfunnsdel er at barn og unge skal ha gode oppvekstbetingelser. Tildelingen fra direktoratet er et viktig bidrag til dette arbeidet. Pengene skal brukes til å utvikle og gjennomføre et undervisningsmateriell i «Folkehelse og livsmestring» til barneskolen, som harmonerer med Robust Ungdom i ungdomsskolen. Hovedmålsetningen er å styrke arbeid med psykisk helse på barnetrinnet gjennom økt kompetanse hos ansatte i skolen. Tiltakene er rettet både mot ansatte og elever.

- Dette er veldig gode nyheter for Indre Østfold kommune. God psykisk helse er viktig, derfor har vi et stort fokus på helsefremmende og forebyggende tiltak. Da er det ekstra gledelig å få støtte, slik at arbeid med psykisk helse i skolen blir ytterligere styrket, sier ordfører Saxe Frøshaug.