Elever ved Mortenstua skole er aktive på Høytorp fort

Våren 2020 ble det satt i gang et samarbeid mellom seksjon Friluft og bymiljø, initiativtaker og ildsjel Jan Otto Danielsen og ansatte ved Mortenstua skole. Dette samarbeidet på Høytorp fort har blitt en suksess.

Uteskole med variert innhold

Hver tirsdag og torsdag denne våren har elever ved Mortenstua hatt uteskole på Høytorp fort, et tverrfaglig opplæringstilbud på en praktisk læringsarena. Her utfører elevene samfunnsnyttige oppgaver som å rydde skogen for løvtrær slik at siktlinjene ivaretas, klippe gress og holde orden på uteområdene.

Jan Otto Danielsen rydder i vindfall og feller tørre trær som senere kløyves, fraktes og pakkes i sekker av elever. Det er allerede kjøpere klare når veden er ferdig tørket. Norsk Veteranforbund for Internasjonale Operasjoner, avdeling Follo og Indre Østfold (NVIO) som har foreningslokaler på Høytorp, har lagt inn bestilling på ved. Kvist fra mindre og større trær males til flisunderlag som strøs på turstiene i området.

Mestring i fokus

Her får elevene mulighet til å være med på prosessen fra start til slutt, de lærer om entreprenørskap og produkters livssyklus, utstyr og verktøy, bærekraft og miljø. Her går ingenting til spille.
- Mest av alt så opplever de mestring, og får masse frisk luft og fysisk aktivitet, sier Iselin Christensen, spesialpedagog ved Mortenstua skole. De positive effektene av å jobbe i naturen kan ikke overdrives – vi opplever lyst, ro og mening. Vi blir sterke og glade. Vi utfordrer oss selv og prøver nye ting. Vi viser at vi tør og vi kan. De ansatte forteller at samholdet i elevgruppa styrkes av å samarbeide om oppgavene. Dette klarer vi sammen!

Dagene på Høytorp fort er ukas høydepunkt for ansatte og elever. Aktivitetene er også et flott eksempel på hva man kan få til når ressurspersoner, lokalmiljø og skole samarbeider godt. Her opprettholdes aktivitet på et historisk og kulturelt betydningsfullt område og gir nybruk av gamle lokaler. Fra våren av har skolen disponert oppvarmede lokaler som gir mulighet til å bedrive undervisning i klassiske skolefag, samt kunst og håndverk og sløydaktiviteter.

Skole er gøy

Mortenstua skole er begeistret over alle mulighetene lokalene og området gir elevgruppa og håper på et langvarig samarbeid fremover.
- Her kan vi drive helhetlig opplæring med fokus på demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring; helt i tråd med nye læreplaner. Det beste av alt: Skole er gøy, avslutter Christensen. Dette viser bildene tydelig.