Digital minnebok gir mer personsentrert omsorg

På Edwin Ruuds omsorgssenter har de tatt i bruk i et digitalt system for omsorg og kommunikasjon, slik at de kan gi beboerne enda bedre omsorg.

Alle har en historie

I appen MinMemoria kan pårørende fylle inn livshistorien til sine kjære når de flytter på sykehjem, og dele det med ansatte og ledere på sykehjemmet.

- Alle har en livshistorie, og med denne appen får vi et innblikk i et levd liv. Samtidig får vi en bedre samhandling med pårørende, sier enhetsleder Sølvi Bruflat ved Edwin Ruuds omsorgssenter.

Det kan opprettes fotoalbum i appen, som beboerne kan se i og den åpner for lavterskel kommunikasjon mellom pårørende og sykehjem.

Personsentrert omsorg

Gjennom beboernes nedskrevne interesser, høydepunkter i livet og bilder som former livshistorien deres, kan sykehjemmet gi den enkelte en mer personsenteret omsorg. Hverdagen til beboerne kan bli tilrettelagt basert på deres personlige interesser, ønsker, vaner og tradisjoner.

- Det vil gi mulighet for gode samtaler mellom pleiere og pasienter, men også mellom pårørende og pasienter. Bildene, som ligger i appen, kan hjelpe beboerne til å huske høydepunkter fra livet sitt, sier Bruflat.

Positive tilbakemeldinger

Interessen for å ta i bruk det digitale verktøyet ved omsorgssenteret er stor. Oppslutningen på informasjonsmøtet, som ble holdt for pårørende, var også god.

- Det er allerede opprettet flere brukerprofiler, og etter hvert tror jeg enda flere vil se hvilke muligheter dette gir, sier enhetslederen.

Hun forteller at flere ansatte har fått utvidet opplæring slik at de kan være kontaktpersoner for pårørende og andre ansatte.

- Tilbakemeldingene har vært utelukkende positive, sier hun.