Dieselutslipp med avrenning til Holøsbekken, Eidsberg

Den 21. februar ble kommunen oppmerksomme på et akutt utslipp av større mengder diesel med avrenning til Holøsbekken. Utslippet er sporet til en eiendom i Indre Østfold kommune. Indre Østfold Brann og Redning har lagt ut lenser og etablert fangdam ved Holøsbekken for å begrense skadeomfanget av utslippet.

Kystverket har overtatt ansvaret for oppfølging av akutt forurensning og vil koordinere dette sammen med kommunen. Det lukter fortsatt sterkt av diesel ved bekken der dieselen renner ut. Turgåere eller andre som beveger seg i området kan oppleve dette som ubehagelig. Det kan fortsette å renne ut diesel fra utslippet en stund framover.

Vi har vurdert at det er liten risiko for helseskade knyttet til dette utslippet.

Det er offentlig drikkevann til samtlige boliger i området der dieselen har spredt seg. Grunnforholdene tilsier at det er liten risiko for at dieselen forurenser drikkevannet via inntrengning i ledningsnettet. Brønner er kartlagt og benyttes ikke som drikkevann eller vannkilde til husdyr.

Det er stor avstand mellom utslippet og naboeiendommer. Vi har ikke registrert diesellukt i umiddelbar nærhet til bolighus. Dette gjør at vi vurderer at det er liten risiko for helseulempe for mennesker som følge av avdamping.