Svært gode avlinger
Druer, poteter, chili, squash, gulrøtter og fennikel er bare noe av det elevene har dyrket fram i skolehagen på Folkenborg i Mysen dette året. Noe har blitt dyrket i veksthuset og noe har blitt dyrket ute.
- Vi har høstet både vanlige og uvanlige grønnsaker og frukter denne sesongen. Det har også vokst godt i blomster- og urtebedene, forteller lærer Kari Mette Heller.
Lager mat av det de dyrker
I vår jobbet elevene på 4. og 5. trinn i hagen, og la grunnlaget for de gode avlingene. Gjennom sommeren bidro mange foreldre med vanning i hagen. Etter sommerferien kom elevene tilbake som 5. og 6. klassinger for å høste inn grønnsakene og plukke blomster.
- Elevene har smakt på grønnsaker og urter under besøkene i skolehagen, og de har laget mat med avlingen både på Folkenborg og på skolen. Også høstens 4. klassinger har vært i hagen og høstet grønnsaker til bruk på skolekjøkkenet, sier Heller.
Elevene opplever mestring
Elevene setter veldig stor pris på at de får være med å dyrke mat. De syns det er fint med praktisk arbeid. I tillegg har de det gøy og lærer å samarbeide. Elevene opplever dette som et fagområde som er inkluderende, nyttig og hvor alle kan oppleve mestring.
- Målet er at arbeidet i hagen skal gi elevene kunnskap om hvor maten kommer fra og erfaring med praktisk arbeid i hagen. Arbeidet i skolehagen er også utgangspunkt for å lære om økologiske sammenhenger og globale utfordringer knyttet til jordbruket og maten vi spiser, sier hun.
Også lærerne liker å bruke skolehagen i undervisningen.
- Med ny læreplan og fokus på utforskende undervisning, har skolehagen en helt naturlig plass i arbeidet vårt, sier Heller.
Jordbrukshistorie og kulturarv
Skolehagen har vært et samarbeid mellom Mysen skole og Folkenborg museum.
- Takket være samarbeidet vi har hatt med dem og museets formidler Erik Tresselt, er jordbrukshistorie og kulturarv med som grunnlag for arbeid mot en bærekraftig framtid, forteller hun.