Det første studentkullet ved avdeling Campus Indre Østfold fikk vitnemål 13. juni 2023

Tirsdag 13. juni kunne 35 studenter ved Fagskolen Viken, avdeling Campus Indre Østfold, motta vitnemål og eksamensbevis etter to års studier i Indre Østfold, i helse- og oppvekstfagene «Observasjons- og vurderingskompetanse» og «Barn med særskilte behov».

En historisk dag

Disse utgjør de to første avgangskullene ved den nye kompetansesatsingen i Indre Østfold kommune, i godt samarbeid med regionrådsnaboene Marker, Rakkestad og Skiptvet.

Nå kommer det mer

- Fagskolen i Viken er veldig fornøyd med samarbeidet med Indre Østfold, som vi startet opp i 2021. Her er det framoverlente kommuner og mange muligheter, sa prorektor Ketil Solbakke i sin hilsen og understreket:
- Husk at dere nå er riktige studenter. Vi håper dere har lyst til å fortsette med mer utdanning.

Dette trenger Indre Østfold

Utdanningsleder Fredrik Hæren ser også fram til å jobbe videre i regionen. Det krever at mange samarbeider godt, og legger til rette for at mange både kan søke og gjennomføre en utdanning som på alle måter er krevende. Men som også gir viktig kompetanse for hver enkelt – og for arbeidsgiver.

Ass. direktør helse Reidun Heksem og seksjonssjef oppvekst Catrine Bjerke Bakker hilste fra Indre Østfold kommune. De var imponert over den jobben mange har lagt ned de siste to årene, mange ved siden av familie og fast jobb.
- Vi trenger den kompetansen som dere nå tar i for å utvikle våre kommuner. Dette er meget godt gjennomført.

Bachelor sykepleie om et drøyt år

Koordinator Erik Unaas gratulerte på vegne av de fire ordførerne Indre Østfold regionråd, og fortalte om ambisjonene om å bygge et videreutdannings- og høgskolesenter i regionen med 62 000 innbyggere. Fra høsten 2024 kommer også 3-årig bachelorstudie i sykepleie, og det planlegges ingeniør- og informatikkfag, barnehagelærer og fag innen grønn omstilling.

Nasjonal støtte

- Dette er også med på å bygge en attraktiv region, vi tror også studenter fra andre deler av landet kan finne framtidige heltidsstudier her, legger næringssjef Terje Myrseth til. Nylig fikk Campus Indre Østfold 1,7 millioner kroner i støtte fra HK-dir for å utvikle campuset teknisk og organisatorisk for å kunne fortsette den positive veksten.

Les mer om Fagskolen i Viken her