Den nye feiebilen gjør det rent og pent i kommunen

Vårrengjøring av gater og veier er i full gang i kommunen. Nytt av året er en splitter ny feiebil, som fjerner løv bedre enn traktor med tilhenger. I tillegg kan den nye bilen renske sluk.

Suger opp grus, sand og løv

- Vi har nå tatt i bruk den nye feiebilen, og den fungerer utmerket, forteller Øyvind Tomasgaard i Vei drift.

Den største forskjellen mellom den nye doningen og de andre maskinene er at dette er en egen bil som suger opp grus, sand og løv. Traktorene med tilhenger koster gater og veier med kostevals.

- Luftsuget gjør at feiebilen tar løv bedre enn traktorene. Bilen har også en egen sugeslange for rensking av sluk, sier Tomasgaard.

Bedre framkommelighet og trafikksikkerhet

Bilen kan holde en fart på 50 km/t og kan kjøre på motorvei. Det er bra fordi da kan bilen brukes i hele kommunen.

- Fremkommeligheten er også mye bedre. Denne feiebilen er mye lettere å snu i trange boligfelt. Vi slipper å rygge så mye, og det gjør det mer trafikksikkert for de som går og sykler, sier Tomasgaard.

Feiebilen erstatter ikke traktor med tilhenger, men sammen bidrar de til å gjøre det pent og rent i kommunen.

Mer vedlikeholdsfeiing

Feiebilen kan brukes på kort varsel, så lenge temperaturen er over 0 grader.

- Planen er at vi skal ha mer vedlikeholdsfeiing gjennom hele vår-, sommer- og høstsesongen, spesielt i sentrumsområder, sier han.