Bestill skogbruksplan nå

Alle skogeiere med over 50 daa skog i Skiptvet og kommunedelene Trøgstad, Eidsberg, Spydeberg og Askim i Indre Østfold kommune skal ha fått tilsendt informasjonsmateriell om bestilling av ny skogbruksplan.

Viken skog SA vant anbudet om å lage skogbruksplanene, derfor er det de som står som avsender, på oppdrag for Indre Østfold og Skiptvet kommune. Arbeidsgruppen for ny skogbruksplan og miljørevisjon har etter kommunes vurdering gjort en god innsats med å lage et produkt som er dagsaktuelt for deg som skogeier.

Hvorfor skal du bestille skogbruksplan? Vi ønsker at du som er skogeier tar et bevisst valg: Hva er konsekvensen av ikke å bestille en skogbruksplan? Bør du ha en skogbruksplan inkludert miljøregistreringer (MIS) eller bare miljøregistreringer (MIS)?
Vi mener alle skogeiere vil ha mange fordeler av å ha skogbruksplan.

Du finner nyttig og aktuell informasjon om skogbruksplan i informasjonsbrosjyren som er utarbeidet.

Informasjonsbrosjyren finner du her (PDF, 15 MB)

Spørsmål, svar og mer informasjon om skogbruksplan

Trenger små eiendommer skogbruksplan?

Forvaltning av en liten eiendom kan gi bedre lønnsomhet enn en stor eiendom som forvaltes dårlig. Vi anbefaler at alle skogeiendommer med mer enn 50 daa skog bestiller skogbruksplan. Det er krav om miljøregistrering for skogeiendommer over 50 daa.

Hva om skogen allerede er hugget?

En skogbruksplan inneholder mer enn oversikt over gammel skog. Kanskje har du mye yngre skog? Skjøtsel av ungskog vil være noe av det mest lønnsomme du kan gjøre i skogen og du kan påvirke hvordan skogen din skal bli i fremtiden. Med digital skogbruksplan vil du til enhver tid ha en oppdatert skogbruksplan, fordi den fremskrives ettersom skogen vokser til. Skogbruksplanen vil gi deg bedre beslutningsgrunnlag for å prioritere og sette i gang tiltak i skogen din.

Kan du tilpasse skogbruksplanen slik du vil ha den?

Du har mulighet for å tilpasse skogbruksplanene etter både ambisjoner og behov på din eiendom. For de fleste vil standardproduktet «Skogbruksplan med miljøregistreringer» være er tilstrekkelig. I tillegg kan du:

• tilpasse skogbruksplanen ved å velge ulike tilleggsprodukter og ulike prognoser for hogstkvantum/økonomi.
  • tegne inn alle eksisterende traktorveier i kartet.
  • påvirke førsteutkast (for eksempel navn på teig, merknader stammekvisting og så videre).
  • komme med nye innspill eller feilregistrering (gjennomgang av tiurleiker, rovfuglreir og så videre).
  • delta og komme med høringsinnspill når miljøregistreringene er revidert for din eiendom.

Vil du vite hvor du kan drive med lukkede hogstformer på din eiendom?

En skogbruksplan gir behandlingsforslag for både ordinær hogst, men også for lukket hogst, der hvor dette er aktuelt.

Optimaliserte driftsveier

Dette er den første skogbruksplanen i Norge som tilbyr forslag til optimalisering av driftsveier på din eiendom. Det gir et godt grunnlag for søknad om godkjenning av ombygging og nyanlegg av traktor- og skogsbilveier.

Skal du låne penger eller selge eiendommen?

Oppdaterte skogbruksplandata vil være av nyttig når eiendommen skal takseres. Dette gjelder både ved salg og lånesøknader.

Har du miljøregistrering på eiendommen eller villmarkspregede områder?

Oppdatert miljøinformasjon gir godt grunnlag for å søke om tilskudd. Tilskudd til miljøtiltak i skog kan gis til tiltak som ivaretar og videreutvikler miljøverdier knyttet til biologisk mangfold, landskap, friluftsliv og kulturminner i skog. Tilskuddssatsen er mellom 30-70 %.

• Skjøtselstiltak: Det kan gis tilskudd til merkostnader eller tap ved gjennomføring av tiltak for å ivareta og utvikle miljøverdier.
  • Langsiktig bevaring: Det kan gis delvis dekning av økonomisk tap knyttet til bevaring av spesielle miljøverdier, der hensyn til disse krever at skogeier avstår fra hogst eller legger om skogdriften.
  • Villmarkspregede områder: Det kan gis dekning av merkostnader ved skogdrift for å unngå veibygging som vil redusere villmarkspregede områder.

Hva koster en skogbruksplan?

Du kan bruke pengene du har på skogfondkontoen din til å betale skogbruksplanen.

Se informasjon om skogfondsystemet her (altinn.no)

Gjennom Landbruksdirektoratet kan du få tilskudd til å dekke 40 % av kostnaden. Du søker tilskudd etter at du har bestilt skogbruksplan. Informasjon om når og hvor du søker tilskudd blir sendt ut til alle som bestiller plan, men du kan også finne mer info nedenfor

Tilskudd til skogbruksplanlegging med miljøregistreringer (landbruksdirektoratet)

Se pristabell og priseksempel på side 5 og 6 i informasjonsbrosjyren fra Viken

Priseksempel

For en eiendom med 325 daa skog vil planen koste 1877 kr pluss mva. etter at tilskudd er utbetalt. Bruker du skogfondet (ved marginalskatt 37,1 %) vil skogfond med skattefordel bidra til at skogeiers egenandel kun blir 585 kr.

Kan jeg bestille miljørevisjon senere?

PEFC krever at alle skogeiere deltar i revidering for å kunne levere tømmer neste 15 år. En etterbestilling medfører en høyere kostnad fordi det ikke gis offentlige tilskudd til planer som utarbeides utenom takstprosjektet. Skogeieren mister også muligheten for å delta i utvalgsprosessen når det blir gjennomgang av alle miljøkvalitetene. Ut fra det kommunen erfarer vil det, avhengig av eiendomsstørrelse og tidsforbruk av biolog, kunne koste ca. 6 000 kroner for ett dagsverk med feltarbeid.

Bestill skogbruksplan nå

Bestillingsfristen har i utgangspunktet gått ut, det er fortsatt mulig å bestille skogbruksplan. Bestill så fort som mulig! Du kan bruke søknadsskjemaet nedenfor:

www.io.kommune.no/skjema-skogbruksplan

Du kan også sende papirskjema på e-post til: vop@viken.skog.no

Lurer du på noe?

Ta kontakt med noen du kjenner for en skogbruksplanprat:

Prosjektleder

Vegard Oppegaard Pollen