Avdekket funn av asbest ved Spydeberg skole

I forbindelse med arbeider i vinterferien ble det tatt hull på en himlingsplate i gangen utenfor personalrom og kontorer ved Spydeberg skole. I går, torsdag 31. mars, ble det gjennomført en miljøkartlegging som forberedelse til arbeidene med renovering av skolen. Det ble da avdekket at det er asbestholdige himlingsplater, og at noe asbestholdig støv har spredt seg som følge av skjærearbeidet i vinterferien. Kommunen hentet derfor i dag inn et eksternt spesialfirma for å kartlegge omfanget og iverksette sanering. Deres anbefaling er å stenge alle lokaler med åpne dører inn til denne gangen, inntil man har gjennomført kartlegging og sanering.

Vi stenger derfor av den eldste delen av skolen kommende uke. Avdekker vi ytterligere risiko som tilsier nye tiltak, vil vi varsle foresatte omgående. Vi vil uansett holde elever, foresatte og ansatte oppdatert når vi har mer informasjon. Entreprenøren antyder at endelig kartlegging og sanering vil være ferdigstilt innen utgangen av neste uke.

Kommunen har også konferert med Folkehelseinstituttet (FHI) som anbefaler vask av yttertøy som har hengt i gangen. Dette er gjort som et føre-var tiltak.

Neste uke må derfor bli litt annerledes for alle elevene på skolen. Vi må ta i bruk de delene av skolen som ikke er stengt. Elevene møter opp som vanlig mandag morgen til skole og SFO. 1., 5. og 7. trinn kler seg for å kunne være ute på mandag. Revidert ukeplan kommer i løpet av mandagen.