Årsresultatet for 2023 er klart – aldri hatt så lav skatteinngang

Årsresultatet for Indre Østfold kommune endte på 56,2 millioner kroner i 2023. Selv om kommunalområdene samlet sett går bedre enn revidert budsjett fordi det har vært gjort en jobb for å begrense merforbruket i alle kommunalområder, ligger driftsnivået for høyt.

De to store kommunalområdene Oppvekst og Helse og mestring brukte samlet 102 millioner kroner mer enn budsjettrammen. Tross positivt resultat er kommunedirektør Wenche Folberg bekymret for utviklingen i skatteinntektene. Inntekts- og formuesskatten fra innbyggere i kommunen utgjør om lag 40 % av kommunens inntektsgrunnlag og er viktig for å levere tjenester framover.

Aldri hatt så lav skatteinngang

I 2023 fikk vi ikke den positive utviklingen i skatteinntekter på slutten av året som vi har hatt de siste årene. Skatteinntektene endte på 81,9 % av landsgjennomsnittet og 20 millioner kroner lavere enn det vi hadde anslått. Skatteinngangen for landet var imidlertid høyere, og gjorde at vi fikk 29 millioner kroner i økt inntektsutjevning for desember. Den lave skatteinngangen begrenser det økonomiske handlingsrommet.

For øvrig forklares resultatet med at Integreringstilskuddet ble om lag 7 millioner kroner høyere enn vi så for oss ved 2. tertial. Dette skyldes flere bosettinger av flyktninger mot slutten av året enn vi anslo, og medfører tilsvarende kostnader på et senere tidspunkt.

Til tross for det økte rentenivået ble finansresultatet om lag 9 millioner kroner bedre enn det vi anslo. Det skyldes både at vi har hatt et lavere investeringsnivå enn budsjettert og at det ble gjort aktive grep i gjeldsporteføljen i november som følge av utviklingen i rentene. Dette gjorde at vi kunne inntektsføre en ekstra rentegevinst på 12 millioner kroner mot slutten av året.

Fortsatt stort behov for omstilling

I tidligere vedtatte handlings- og økonomiplaner har det vært skissert et effektiviserings- og omstillingsbehov som skal øke handlingsrommet med 125 millioner kroner over en fireårsperiode for å kunne ta inn de økte investeringsbehovene. Beløpet vil over tid være større om man isolerer investeringene fra øvrig drift/økning i inntekter. Det er igangsatt et omstillingsprogram for å møte denne utfordringen.

Kommunene har et mål om over tid å ha et resultat på 1,75 % av brutto driftsinntekter for å ha penger til å legge i egenkapital til investeringer og for å kunne ta uforutsette endringer i utgifter eller inntekter gjennom året. Driftsresultatet på 56,2 millioner kroner utgjør 1,3 % av samlede inntekter. Det er under målet, men det er viktig at vi prioriterer/disponerer på en slik måte at vi nærmer oss 1,75 %. Eksempelvis er det til tross for 56,2 millioner kroner i resultat for 2023, slik at disposisjonsfondet (fri egenkapital) reduseres med 47 millioner kroner, da det som planlagt er brukt over 100 millioner kroner til egenkapital i investeringer gjennomført i 2023.

Årsrapporten legges fram til våren

Foreløpig årsregnskap sendes nå over til revisjonen for revidering. Etter at revisjonen har revidert regnskapet, vil kommunestyret få regnskapet og årsrapporten til behandling i juni. Da legger vi fram mer informasjon og detaljer om regnskapet og oppnådde resultater, sier kommunedirektør Wenche Folberg.