22. mars er verdens vanndag

Årets motto er: Alle kan gjøre litt!

Hva kan du gjøre for å ta vare på det verdifulle vannet vårt?

• Ta kortere dusjer og skru av vannet mens du tar på såpe eller sjampo.
  • Ikke la kranen renne mens du pusser tennene.
  • Bruk økonomiprogram på oppvaskmaskinen.
  • Spar klesvasken til vaskemaskinen blir helt full.
  • Bruk den lille knappen på toalettet når du trekker ned.
  • Sett en mugge med vann i kjøleskapet, så slipper du å la vannet renne for å få det kaldt.
  • Unngå å vaske bilen ofte.
  • Har du et toalett som renner eller dryppende kraner? Få det fikset snarest!

Husk at å spare på vannet er bra både for miljøet og lommeboka.

Indre Østfold kommune har vedtatt kommunedelplan for vann og avløp

Kommunens visjon er «På kornet». Det uttrykker at vi ønsker å ha presisjon og leveranseevne, om å ta riktige beslutninger og utføre de riktige handlingene til rett tid.

Å gjøre de riktige tingene til rett tid er effektiv og god ressursforvaltning, men først og fremst skaper det forutsigbarhet og trygghet for at behov og oppgaver blir godt ivaretatt. Med kommunedelplanen for vann og avløp i ryggen, har vi nå et viktig verktøy for å jobbe for å nå kommunens mål for vannforsyning.

Her er punkter fra kommunedelplanen om vannforsyning

• Indre Østfold kommune skal til enhver tid levere trygt, godt og nok drikkevann, samt utnytte drikkevannsressursene på en bærekraftig måte.
  • Det skal sikres nok råvann av god kvalitet.
  • Det skal produseres drikkevann i tilstrekkelige mengder med god kvalitet.
  • Det skal distribueres drikkevann i tilstrekkelige mengder på en sikker måte.
  • Kundene skal sikres nok og godt vann, til rett pris.

Grunnvann er usynlig, men innvirkningen er synlig overalt

Vårt drikkevann og sanitære forhold, vår matforsyning og vårt naturlige miljø - alt dette er avhengig av grunnvann. Bare ved å følge dovettreglene, gjør du en viktig innsats!

Se dovettreglene her

I denne korte filmen får du et innblikk i hvordan vi jobber for å gi deg trygt drikkevann i springen og renere bekker: