12 bedrifter har fått Miljøfyrtårn-sertifisering

I 2021 kunne 12 nye bedrifter i Indre Østfold smykke seg med et Miljøfyrtårnsertifikat. Indre Østfold kommune gratulerer og berømmer bedriftene som bevisst ønsker å gjøre virksomhetene sine grønnere og mer bærekraftige.

Miljøfyrtårn er et anerkjent og effektivt verktøy som hjelper virksomheter å skape konkurransefortrinn av bærekraft. I dag har vi 43 virksomheter med Miljøfyrtårnsertifisering i Indre Østfold.

De som ble sertifiserte i 2021 er

• Arild Kolstad AS
  • Askim & Spydeberg Sparebank, avd. Askim
  • Askim & Spydeberg Sparebank, avd. Spydeberg
  • Askim Entreprenør AS
  • Indre Østfold Maskinsenter AS
  • Jernia Askim
  • Maxbo Knapstad
  • Montér Båstad
  • Omega Industrier AS
  • Randem & Hübert, avd. Askim
  • Trøgstad Sparebank
  • Vema Interiør AS
Miljøfyrtårn utdeling - Klikk for stort bilde

Alle bedriftene nevner Miljøfyrtårnsertifiseringen som et ledd bedriftens grønne omstilling.

Hvordan bedriftene opplever å bli Miljøfyrtårnsertifisert varierer. Noen store bedrifter er allerede ISO-sertifiserte, og da blir Miljøfyrtårnsertifiseringen en bevisstgjøring og systematisering av allerede eksisterende rutiner. Andre bedrifter synes det er en større prosess å få gjennomført sertifiseringen.

Noen må gjøre tilpasninger, som å sette inn et kjøkken for å unngå å bruke engangsservice eller lage kildesorteringsstasjoner, for å møte kravene om å bli Miljøfyrtårnsertifisert.

Smarte verktøy

Miljøfyrtårn gir bedrifter smarte verktøy for å jobbe konkret med bærekraft innen områder som arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og transport. Bedriftene som sertifiseres får hjelp til å jobbe helhetlig, systematisk og langsiktig med tiltak som vil forbedre bedriftens miljøprestasjoner, redusere klimagassutslippene – og bidra til en grønn fremtid.

Oppnår konkurransefortrinn

Det stilles stadig strengere miljøkrav i offentlige anskaffelser. Med Miljøfyrtårn-sertifisering blir det enklere å dokumentere virksomhetens miljøarbeid, noe som kvalifiserer bedriften til å delta i flere anbud.

Miljøfyrtårn er den første nasjonale ordningen i Europa som er blitt anerkjent av EU. Det betyr at sertifiserte virksomheter kan fremlegge Miljøfyrtårn-sertifikatet som dokumentasjon når offentlige oppdragsgivere i andre europeiske land gjennomfører konkurranser, og det er stilt krav om EMAS eller andre miljøledelsessystemer.

60 % av Miljøfyrtårnsertifiserte virksomheter opplever i stor grad styrket konkurransekraft.

Til oversikt over sertifiserte bedrifter