Attraktiv og trafikksikker kollektivløsning
Det overordnede målet er å skape en attraktiv og trafikksikker kollektivløsning for buss i Jernbanegata, i henhold til dagens krav til standard og som kan ivareta morgendagens behov for økt kapasitet. Reisevaner knyttet til kollektivbruk endrer seg raskt og det er ventet at andelen kollektivreisende i Mysen kommer til å øke jevnt i takt med den planlagte byutviklingen. Behovet for kapasitet for kollektivholdeplasser er beregnet til seks plasser, hvor bussene ikke skal ha faste plasser. Kravet om seks plasser har ligget som et premiss fra Statens Vegvesen.
Prosjektet legger vekt på fremkommelighet og trafikksikkerhet og skal bidra til å skape en levende gate, bedre fremkommelighet/opplevelse for pendlere, gående og syklende og bygge på historiske trekk. Løsninger skal ivareta kravene til universell utforming slik at alle brukere ivaretas, og at det dermed blir mer attraktivt for flere brukere. Nedre del av Storgata, frem til David Blids gate, er også en del av prosjektet og denne blir enveiskjørt mot øst, dette blir et viktig byrom i ankomsten til Mysen.
Byutviklingsprosjekt
Utvidelse av fortau og redusert bredde i kjørebanen, samt legging av brostein i wienermønster, bygger opp det tradisjonelle uttrykket og bidrar til det attraktive handelsmiljøet rundt David Blids gate. I tillegg til å bedre forholdene med hensyn til kollektivtrafikken kan prosjektet ses på som et byutviklingsprosjekt, da det også planlegges oppgraderinger både i nedre del av Storgata og parken.
- Hovedtrekkene i prosjektet er at kjørebanen i Jernbanegata asfalteres, mens i Storgata legges smågatestein i bundet Wienermønster i en varm fargetone som er lik den fargen som er mye brukt i Mysen sentrum i dag.
- Fortauet på nordsiden av Storgata utvides en meter i bredden på bekostning av veibredden, som da reduseres tilsvarende.
- Plasstøpt armert betongdekke i farge grå benyttes som toppdekke i begge busslommene.
- I parkeringslomme ved Eidsberg sparebank og i «kiss and ride»-lommen ved parken legges det brukt smågatestein i bundet rettsatt mønster.
- På fortauene legges det granitt i farge lys grå, i tilpasningssoner/møbleringsfelt inntil bygningskropper legges det smågatestein.
- Foran Citadell-bygget legges i tillegg et spesielt «bygulvteppe» med «diamantformer», eller kvadrater satt i diagonalmønster med tilpassede 5-sidede kantelementer i varierende uttrykk.
- Langs kanten på «Citadellteppet» plasseres en serie sittesteiner med påmontert sete av tre.
- I parken, serveringsområdet i «humlehagen», vil det benyttes et rimeligere materiale enn granitt, marktegl eller heller av betong.
- Det etableres et wirestrekk som et lystak over sitteområdet, med humleplanter langs lysstolpene.
- Det plasseres ut benker og bord som vil dekke omtrent alle behovene vi har for utemøbler i prosjektet. Taktile ledelinjer, taktile varselheller og tregruberister rundt gatetrær som står i fortausdekket utføres i støpejern.
- Avfallsbeholdere festes i hovedsak på lyktestolper i samme farge som stolpene (sort).
- Sykkelstativ er av en bøyletype i en kontrastfarge – rød.
- Plantekasser, som alternativ til trær i Storgata.
- Belysning i Jernbanegata blir med lysstolper, hver montert med 2 lyskilder med en varm fargetone, mastene har inkludert et banner/lysfeste på mastesiden mot fortau.