Gode eksempler på praksis (GEPP)
Gode eksempler på praksis (GEPP) er et forskningsprosjekt, der Universitetet i Oslo og fem kommuner på Østlandet deltok. Skoler i Oppegård kommune var med i prosjektet. Målet var å gi gode eksempler på praksis fra skoler der en-til-en løsning var godt etablert.
Gepp-rapport: Undervisning i en-til-en-klasserommet
Stavanger-deklarasjonen
Forskere har sett på hvordan digitalisering påvirker måten vi leser og forstår tekster på, og hvilke utfordringer og funn som er knyttet til dette.
Stavanger-deklarasjonen (PDF)
DigiHand
DigiHand er forskningstudier som undersøker hvordan bruk av læringsbrett og ulike skriveverktøy påvirker elevenes håndskrift og skriveutvikling i første og andre klasse.
DigiHand (Utdanningsnytt)
DigiHand - The emergence of handwriting skills in the digital classrooms
GrunDig
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har gjennomført en forskningsbasert kunnskapsoppsummering om digitalisering i grunnopplæring. Prosjektet er et samarbeid med forskere ved Universitetet i Oslo og Høgskulen i Volda.
GrunDig - Digitalisering i grunnopplæringen (PDF)
Kan læring bli bedre med både ark og app?
«Skjermene i barneskolen bekymrer foreldre og politikere. Både i Norge og Sverige bevilges det nå mer offentlige midler til trykte læremidler.
Er dette forskningsbaserte beslutninger? Hva vet vi egentlig om balansen mellom papir og skjerm i norske klasserom?»
Kan læring bli bedre med både ark og app? (Forskersonen.no)
Hva sier forskningen om skjermbruk på skolen?
Hva sier forskning om skjermbruk i skolen? Vet skolene hvordan de skal bruke skjermene til læring? Brukes de for mye?
Hvilke verktøy er det barna faktisk trenger å lære? Og blir de gamingavhengige av å bygge i Minecraft på skolebenken?
Hva sier forskningen om skjermbruk på skolen? (Podcast fra Foreldrerådet)