Lokale verksteder – Stedskompasset fortsetter høsten 2021

I løpet av høsten 2021 gjennomførte vi tredje runde med lokale verksteder. Dette er kommunens nærdemokratiske ordning, der du som er innbygger kan være med på å utvikle kommunen vår.

I denne runden ble det arrangert åpne folkemøter. I tillegg ble det sendt ut invitasjoner til alle organisasjoner og foreninger som kunne representere de ulike tettstedene, samt til de som hadde deltatt på runde to høsten 2020. Politikere fra samfunnsutvalget var også til stede på møtene.

Temaet for høstens lokale verksteder var også denne gangen Stedskompasset. Stedskompasset er et stedsutviklingsverktøy som hjelper oss å identifisere utviklingsmulighetene i lokalsamfunnet vårt, ut fra både fysiske og sosiale elementer. Indre Østfold kommune er en pilotkommune som skal teste dette verktøyet og utvikle det videre.

Hvordan vi gjennomførte møtene

Stedskompasset ble gjennomført på 13 tettsteder i kommunen. Møtene begynte med en introduksjon av verktøyet, men denne gangen gikk vi ikke rundt i nærområdet. I stedet viste vi oversikten over utfordringer og tiltak som ble utledet på hvert sted høsten 2020.

Her ser du en kort presentasjon av Stedkompasset (video, 1:18):

Etter presentasjonen satte deltakerne seg sammen og diskuterte stedets utfordringer og muligheter med bakgrunn i fjorårets resultater.

Målet med møtene

Målet med møtene var også denne gangen å få i gang lokale prosjekter som innbyggerne selv kan ta eierskap til. Lokale verksteder disponerer 2 millioner kroner i stedsutviklingsmidler for 2021 som man kan søke på for å gjennomført prosjektene.

Målet med møtet var også for politikerne og administrasjonen å få mer kunnskap om kommunens ulike tettsteder. Nedenfor kan du se hva deltakerne så som hovedutfordringer og mulige tiltak på de 13 ulike stedene i 2021. Ta en titt og se om du kjenner deg igjen!