Om habilitet, verv og interesser

Etikk i kommunesektoren har de senere årene stått høyt på dagsordenen. Kommunalforvaltningen skal være tillitsskapende og bygge på en høy etisk standard, dette er omtalt i kommuneloven § 1. Med dette siktes det til at folkevalgte og tjenestemenn, i sine avgjørelser og handlinger, skal ta hensyn til normer, formål og verdier som bidrar til virksomhetens objektivitet og uavhengighet.

Verdier som åpenhet, rolleklarhet og etisk bevissthet er sentrale i å legge til rette for at innbyggerne kan ha høy tillit til kommunene. Kommunal- og distriktsdepartementet har utarbeidet en veileder om habilitet i kommuner og fylkeskommuner, den finner du her

Hva er habilitet?

Habilitet er et spørsmål som reises i forbindelse med behandling av saker i kommunestyrer eller fylkesting. Når du skal behandle en sak som folkevalgt må du vurdere om du eller en av dine nærmeste har en interesse i saken. Det kan dreie seg om økonomiske interesser, eller at du eller dine nærmeste har en rolle som eier, styremedlem eller daglig leder i et selskap.

Hva med aksjer?

Som folkevalgt står du fritt til å kjøpe aksjer, men du bør være oppmerksom på at du kan ha økonomiske interesser i saker som skal vurderes. Dette er en mer aktuell problemstilling i en regjering, men det kan medføre inhabilitet dersom du for eksempel kjøper aksjer i lokale selskaper.

Verv og interesser

For å styrke kommunesektorens omdømme, er det viktig å skape åpenhet om hvilke roller enkeltpersoner i kommunen eller kommunale selskaper har. KS styrevervregister er et nettbasert register som skal gi oversikt over folkevalgtes, lederes og styremedlemmers verv og økonomiske interesser. Registeret er åpent for alle.

Her finner du KS styrevervregister

Det innhentes automatisk opplysninger om den enkelte folkevalgte eller leder i alle kommuner fra Kommuneregisteret, fra Enhetsregisteret og Foretaksregisteret i Brønnøysund. I tillegg kan personen selv legge inn relevant informasjon om andre roller, verv eller interesser.

Administrasjonen vil informere alle folkevalgte etter konstituering av kommunestyret og deretter gi en påminnelse to ganger i året om styrevervregisteret og anledningen til å oppdatere informasjon om seg selv.

Verv og økonomiske interesser omfatter alt som kan sette spørsmål ved din habilitet som folkevalgt eller ansatt – det vil si verv eller interesser som kan komme til å bli berørt av beslutninger i kommunen. Du må selv vurdere hva som kan være relevante forhold. Det kan være fast eiendom, eiendeler i ulike selskaper, aksjeeierskap, verv i en frivillig organisasjon eller lag som på et eller annet tidspunkt kan tenkes å søke om midler eller støtte fra kommunen. Videre kan det være styreverv i offentlig eller privat eide selskaper, i interesseorganisasjoner eller lønnet arbeid/konsulentoppdrag som kommer i tillegg til verv eller ansettelse i kommunen.

Ved starten av hver kommunestyreperiode gjennomgås habilitet, verv og interesser som del av folkevalgtopplæringen.

Habilitetsveileder og innmelding av verv/funksjoner

Her finner du habilitetsveileder og innmelding av verv/funksjoner for folkevalgte i Indre Østfold kommune.