Tilskuddsordninger, vilkår og satser

Kommunene får tildelt tilskuddsrammer enkeltvis. Bestemmelsene i forskrift om tilskudd til NMSK § 4 ligger til grunn for behandling av søknader om tilskudd. 

Indre Østfold kommune har de siste årene hatt økt avvirkning og som en konsekvens av dette er arealene under foryngelse også økt. Det er ett etterslep i forhold til behovet for skogkulturarbeid i skogen. Det er derfor fokusert på å legge til rette for tiltak med å få etablert tilfredsstillende foryngelse og på tiltak for å bedre kvaliteten på fremtidsskogen. Det legges opp til at ordningene skal være både skogfaglig og miljømessig forsvarlig. Skogen i Norge og skogbruket har en sentral rolle i klimasammenheng.

Hjemmel og tilskuddsstrategi

Forskrift om tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket av 4. februar 2004 nr 447 åpner for tilskudd til skogkultur og vedtak om tildeling av tilskudd etter denne forskrift fattes av kommunen.

§ 4. Tilskudd til skogkultur 

For å stimulere til utvikling av kvalitetsskog, kan det gis tilskudd til ungskogpleie og andre kvalitetsfremmende tiltak. Skogstrategien blir derfor rettet mot tilskudd til ungskogpleie. Det skal ikke gis tilskudd til bruk av kjemiske midler, kjøp av utstyr eller til tiltak som ved uttak av virke gir overskudd. 

Måltall for Indre Østfold kommune er på 6500 daa ungskogpleie og 500 daa markberedning årlig.

I perioden 2020-2024 er det årlig utført ca. 5600-6300 daa/år mekanisk og ca. 690-1100 daa/år kjemisk ungskogpleie. Betydelig andel av ungskogpleie som er utført (mekanisk) er i tidlig fase. Tidlig ungskogpleie i 2024 var på 67 % (71 % i 2023).

Generelle vilkår 

Tilskuddsordningen gjelder alle skogeiendommene i Indre Østfold kommune med mer enn 10 dekar produktiv skog og som er registrert i skogfondsregisteret. 

  • Tiltaket må være samfunnsøkonomisk lønnsomt. 
  • Tiltaket skal være skogfaglig og miljømessig forsvarlig utført. PEFC skogstandard skal følges. 
  • Skogeieren har plikt til å oppgi relevante opplysninger om tiltaket, vise tiltaket og akseptere de kontrolltiltakene som offentlig skogadministrasjon bestemmer. 

Ungskogpleie

Formålet er å fokusere på økt volum og kvalitet i fremtidsbestand av både bar- og løvskog. 

1. Tilskudd gis til mekanisk vegetasjonskontroll og avstandsregulering. 

2. For å stimulere til tidligere ungskogpleie, differensieres tilskuddsordningen på bestand med overhøyde over og under 4 meter. Utfordringer med frodig vegetasjon på gode boniteter og økte utfordringer med rødhyll medfører viktigheten av både løvrydding og avstandsregulering før bestand er 4 meter høyt. Det er middelhøyden på fremtidstrærne, som står igjen etter rydding, som legges til grunn for om bestand er under 4 meter. Kvalitetsproduksjon av løv og furu krever også at ungskogpleie utføres i tidlig fase. Når overhøyden på bestand er over 10 meter, ansees en rydding i slike bestander ikke som ungskogpleie, men som forhåndsrydding før tynning. Kostnaden kan dekkes med skogfond, men gir ikke tilskudd.

3. Pleien skal fristille et passende antall av de beste trær av det beste treslaget. Etter ungskogpleie/løvrydding bør det være fristilt ca. 200 trær pr dekar. Dette gjelder alle boniteter. 

4. Det skal ikke brukes tid og penger på å fjerne trær som ikke gir framtidsstammene målbar konkurranse. 

5. Løvtrær prioriteres som utfyllingstrær i bestand og for øvrig i kantsoner og fuktdrag. 

6. Revidert Norsk PEFC Skogstandard trer i kraft 1. mars 2023 og følgende gjelder for ungskogpleie (Kravpunkt 15 Langsiktig virkes produksjon):

a.  Behov for ungskogpleie skal vurderes. 

b.  Ungskogfelt skal følges opp for å sikre god vekst og rask etablering av ny skog med tilfredsstillende tetthet. 

c.  Når ungskogpleie gjøres, skal det, basert på en vurdering av forventede klimaendringers effekt på vekst og skogstruktur på stedet, legges vekt på å utnytte arealenes muligheter for kvalitetsproduksjon, skape stabil bestand og å bygge opp en skog som gir grunnlag for variasjon i avvirknings- og foryngelsesmetoder.

d.  Det skal tilstrebes barblanding og holt med innslag av løv der forholdene tillater det. 

e.  Videre skal det tas hensyn til viltbeite, spesielt ROS-arter. 

f.  Det skal ikke felles over/i bekker, stier, veier, kulturminner og ut på jordbruksareal. 

g.  Videre skal det ikke ryddes i kantsoner, med mindre inngrepet på sikt sikrer stabil, vekstkraftig og flersjiktet vegetasjonsbelte, jamfør kravpunkt 27 Vannbeskyttelse.

h.  Forstyrrelse av hekkende rovfugl og ugler skal unngås, jamfør kravpunkt 24 Hensyn til rovfugler og ugler.

7.  Godtgjørelse for eget arbeid i skogen: Når skogeier utfører eget arbeid i skogen, godkjennes en timesats på 450 kr/time for bruk av motorryddesag når det utføres ungskogpleie. Timelister skal vedlegges refusjonskrav om utbetaling fra skogfond. 

8.  Maks dekar kostnad som grunnlag for utbetaling av tilskudd: Kommunen kan godkjenne en makskostnad på inntil 1000 kr/daa som grunnlag for utbetaling fra skogfond med tilskudd. Høyere kostnader kan godkjennes, men dette utløser ikke tilskudd. Kommunen vurderer normal prestasjon med ungskogpleie som 1-3 daa timer pr. daa. Hvilken kostnad som godkjennes av kommunen vil kunne variere avhengig av antall ryddetrær, bestandshøyde, helling, fremkommelighet og gangtid til/fra bil og felt. Kostnader over 800 kr/daa blir kontrollert i felt før utbetaling.

Tilskuddssatser og kostnadstak 

Gjeldende tilskuddsordninger, satser og begrensninger:

Tilskuddssatser og kostnadstak
Tiltak Tilskudd i % Beregning i tilskudd Maks kostnad som gir tilskudd
Ungskogpleie under 4 meter bestandshøyde Inntil 50 % 500 kr/daa 1 000 kr/daa
Ungskogpleie over 4-10 meter bestandshøyde Inntil 20 % 200 kr/daa 1 000 kr/daa