Velferdsteknologiens ABC

Velferdsteknologiens ABC er utviklet av KS i nært samarbeid med flere partnere. Les mer om kompetansehevingstiltaket her:

Utviklingssenteret planlegger oppstartsseminar høsten 2025. 

Her får deltakerne innføring i ABC-en, velferdsteknologi og forslag til videre arbeid i egne kommuner.  

Kontaktpersoner hos Utviklingssenteret er Eivind Bjørnstad, mobilnr. 926 07 393. 

 

Vi vil informere om at denne ABC-en kan gjennomføres på to separate måter, med svært ulik oppbygging:

 

Det er kommunene selv som velger hvordan denne ABC-en skal organiseres/gjennomføres. De fleste kommunene benytter ABC-metoden, kjent via Aldring og helse. Dette innebærer oppstarts- og avslutningsseminar, samt studiegrupper underveis med bruk av studieheftene. Det er obligatorisk å delta på et eller begge seminar og minst 80 % på studiegruppene.  Andre kommuner velger å tilby ansatte kurset hos KS Læring.  

Vi anbefaler ABC-metoden med samlinger, studiehefter og grupper. Hver kommune bør organisere tverrfaglige studiegrupper og samtidig involvere andre ansatte og ressurser, som IT, montør/tekniker, personvernombud, eHelse og innkjøp . Dette har vist bedre innføring og oppfølging hos flere kommuner. Mange kommuner har egne ABC-kontakter i forbindelse med ABC-ene fra Aldring og helse, som ofte er involvert også i denne ABC-en.

Velferdsteknologiens ABC kan gjennomføres uten bistand fra Utviklingssenteret, men vi vil sterkt anbefale at kommunen har en overordnet strategi før oppstart. Dette innebærer:

  • avklaringer om det skal være studiegrupper, deltakere, varighet og sammensetning
  • utstedelse av studiebevis (ingen eksamen eller innleveringer)
  • eventuell kompensasjon for ansatte som har gjennomført
  • oppfølging og kontaktpersoner hvis spørsmål

 

ABC-en bør relateres til hvilke velferdsteknologiske løsninger kommunenes avdelinger/enheter/seksjoner anskaffer. Dette påvirker arbeidet med innføring og oppfølging av utstyr, systemer og arbeidsmåter på en rekke områder. 

ABC-en skal bidra til å synliggjøre behovene for hvordan involverte må samarbeide for tjenesteutvikling, nye arbeidsmåter for ansatte og bedre livskvalitet for innbyggere.