Skolebibliotek ved Mysen barneskole

Vi har i dette prosjektet brukt midlene til å styrke skolebibliotekets rolle som pådriver for leselyst, lesekompetanse og språkferdigheter på tvers av fag.

Bakgrunnen for prosjektet

Gjennom litteratur og samtaler kan elevene utforske verdier, følelser og perspektiver i et fellesskap. Et godt skolebibliotek gir elevene likeverdig tilgang til kunnskap og tilgang til bøker, uavhengig av bakgrunn. 

Gode leseferdigheter har en avgjørende betydning for å fullføre utdanningsløpet, for deltakelse i arbeidslivet og i samfunnet. Et innbydende rom vil også legge til rette for et pusterom i hverdagen, bidra til læringsglede og interesse for lesing.

Gjennomførte aktiviteter i 2025

Midlene til dette prosjektet har i hovedsak blitt brukt til innkjøp av sittemøbler slik at vi kan skape flere gode soner som stimulerer til leselyst. 

Elevene får mulighet til å finne roen med en god bok, samtidig som sonene også gir mulighet for samhandling med andre. Målet er at skolebiblioteket skal være et sted hvor elevene opplever trygghet, trivsel og mestring. 

Noe av midlene er også brukt på en skjerm som viser fram nye bøker, kommer med boktips i ulike sjangre og som kan benyttes av lærerne til undervisning, bokpresentasjoner og andre lesefremmende aktiviteter. 

Veien videre

Målet videre er å kunne holde bokstammen oppdatert med ny og aktuell litteratur. For å bidra til leselyst, gode språkferdigheter og god lesekompetanse, trenger elevene ny og oppdatert litteratur, bøker de har lyst til å lese og fordype seg i. 

Videre er det ønskelig å utvikle et meråpent skolebibliotek som er tilgjengelig for elevene i friminutter, med ulike aktiviteter sammen med trygge voksne. 

Skolebiblioteket på Mysen barneskole.
Skjermen viser fram aktuelle lesetips for barna og kan brukes av lærere i undervisning som fremmer leselysten.