Oppfølging etter kreftdiagnose

Alle som får en kreftdiagnose blir inkludert i Pakkeforløp hjem for pasienter med kreft. Pakkeforløpet består av et tilbud om samtaler for å få frem dine behov for tjenester og oppfølging utover selve kreftbehandlingen. Det er din livssituasjon og hva som er viktig for deg som skal stå i fokus.

Det er et mål at du opplever et velorganisert og forutsigbart forløp basert på dine behov for oppfølging. Pakkeforløp hjem for pasienter med kreft skal bidra til dette gjennom å gi deg tilbud om samtaler med kartlegging av dine behov på ulike tidspunkt i pasientforløpet ditt.

Hva består pakkeforløp hjem kreft av?

Pakkeforløpet består av tilbud om tre kartleggingssamtaler som omhandler dine behov utover selve kreftbehandlingen. Første kartlegging gjennomføres på sykehuset rundt diagnosetidspunkt. Andre og tredje kartlegging gjennomføres i kommunen.

Kartleggingen består av disse temaene:

• Familiesituasjon og nettverk
  • Jobb, skole, utdanning
  • Økonomi og boforhold
  • Hjelp og tilrettelegging i hjemmet
  • Rehabilitering
  • Fysisk aktivitet og fysisk funksjon
  • Ernæring, mat og måltider
  • Ivaretakelse av egen helse
  • Egne ressurser, læring og mestring
  • Fritid og sosiale aktiviteter
  • Psykisk helse
  • Seksuell helse
  • Munn- og tannhelse

Hva som tas opp i den enkelte samtale vil avhenge av din livssituasjon og det du ønsker å snakke om. Dersom du trenger oppfølging, vil informasjon om dette gis til de som skal følge deg opp. Det kan også være behov for dialog mellom helsetjenesten og andre tjenester, som for eksempel arbeids- og velferdstjenester fra NAV.

Avslutning av pakkeforløp hjem kreft

Siste kartleggingssamtale i pakkeforløpet er rundt 12–18 måneder etter at du har fått en kreftdiagnose. Det betyr ikke at oppfølgingen din avsluttes. Videre oppfølging i sykehuset, hos fastlegen og/eller andre kommunale tjenester tilpasses ditt behov.

Informasjonen er hentet fra Helsedirektoratet.

Mer informasjon