Hva er viktig for barn som er pårørende?

Voksne kan ofte unngå å snakke med barna for å skåne dem for bekymring. Barn er imidlertid aldri for små til å få med seg utfordringer og endringer i familien. Når barn fornemmer noe, men ikke forstår eller blir forklart sammenhengen, kan de engste seg uten å fortelle det. Barn trenger å snakke om situasjonen hjemme.

Hvis du er usikker på hva du skal si eller hvordan barna skal involveres, kan du snakke med helsepersonell. Vårt ønske er at man sammen kan finne ut hva som er rett for deres familie og avklarer om dere ønsker og trenger hjelp videre.

Åpenhet, informasjon og kommunikasjon

Barn trenger å oppleve at det er et felles språk og en felles forståelse for det som er vanskelig i familien. Barn ønsker ikke å belaste foreldrene sine og kan dermed undertrykke egne behov og følelser.

Ved at dere snakker om situasjonen hjemme, kan barna få mulighet og trygghet til å vite at de kan stille spørsmål, fortelle om hva de bekymrer seg for og de kan være med på å forme og skape sin egen historie. Dette vil kunne bidra til forutsigbarhet for barnet, og dermed føre til at barnet kan leve så normalt i hverdagen som mulig.

Disse viktige samtalene kan være sammen med deg som er syk, noen i nettverket eller helsepersonell som kanskje kjenner til situasjonen.

Fritid og ansvar

Barn ønsker som oftest å hjelpe til og bidra til at familielivet går som normalt. Vi vet at barn rapporterer at de føler seg verdifulle om de kan hjelpe den som er syk eller bidra med enkle oppgaver hjemme. Det er viktig at barnets innsats og hjelpsomhet anerkjennes.

Samtidig vet vi også at mange pårørende barn tar på seg eller får for mye ansvar. Dette kan igjen medføre belastning og redusert livskvalitet hos barnet. Omsorgsoppgavene eller hjelpen barnet gir bør ikke gå utover barnets hverdagslige aktiviteter. Anbefalingene som gis er at barnets hverdag bør være så normal som mulig, med skole, fritid og venner.

Vi vet at mange barn kan oppleve det vanskelig å gjøre ting for egen del, og at de kan kjenne på dårlig samvittighet om de for eksempel er sammen med venner eller deltar i idrett. Når du som forelder er oppmerksom på at barnet i størst mulig grad skal kunne gjøre som andre barn og tilrettelegger for dette, vil du bidra til at barnet ditt opplever delaktighet og mestring. Dette vil kunne bidra til god psykisk helse og økt livskvalitet.

Nettverk og støtte

Når noen i familien er syke, er det viktig å ha god støtte og hjelp rundt seg. Det er ofte nødvendig å be om hjelp, enten av venner eller familie eller noen i hjelpeapparatet.

Barn trenger å vite og erfare at forelderen får hjelp eller avlastning, slik at barnet kan bruke tiden på «å bare være barn».

Barn trenger også at noen voksenpersoner de møter regelmessig vet hvordan det er hjemme.  Dette kan være noen i familien, læreren, den ansatte i barnehagen, treneren på fotballen eller en helsesykepleier. Mange barn forteller at «den ene» voksne som tar seg litt ekstra tid, bidrar til at livet ikke blir så vanskelig selv om noen i familien er alvorlig syke.

Er du er usikker på hvem som kan hjelpe eller trenger å finne ut av om du/dere trenger hjelp, anbefaler vi deg å ta kontakt med helsetjenestene i kommunen eller ringe en av hjelpetelefonene for å få råd.

Hva trenger barn å vite noe om?

• Hva sykdommen er, behandling og prognose
  • At de ikke er skyldige eller ansvarlige for det sykdommen medfører
  • Hva som kan skje videre med den syke og familien, inkludert endringer i hverdagen
  • At tankene, følelsene og reaksjonene de har er helt normale