
Strekningens funksjon
Regionalt binder ring 4 E18 og E6 sammen i Ås kommune. E18 er en del av stamveinettet og er en av de viktigste utlandsforbindelsene i transportsystemet i Norge. Delstrekningen bidrar til regionforstørring og pendlingen over Oslofjorden.
Status for ulike parseller av delstrekningen
Strekningen Retvet-Vinterbro
Reguleringsplanen for E18 Retvet-Vinterbro ble vedtatt i kommunestyrene i Ås og Ski 12. oktober 2012. Strekningen skal bygges ut som firefelts motorvei. Det foreligger vedtatt reguleringsplan og det faglige grunnlaget for bompengefinansieringen ble sendt til behandling i Nordre Follo og Ås kommuner og daværende Viken fylkeskommune i juni 2020.
Den politiske behandlingen i kommunene har vist at bompengeopplegget er svært problematisk for dem. Årsaken er i hovedsak at kommunene mener innkreving av bompenger vil føre til en uakseptabel overføring av trafikk til lokalveinettet. For å finne en løsning har Akershus, Buskerud og Østfold fylkeskommuner og de to kommunene tatt opp saken med Samferdselsdepartementet/statsråden. E18 Retvedt–Vinterbro er prioritert i NTP 2022-2033 med oppstart i 2022-2027 og åpnes andre seksårsperiode.
E6/E134 Vassum i Frogn-Verpen E134 i Hurum
Det foreligger en reguleringsplan E134 Oslofjordtunnelen byggetrinn 2 i Asker og en reguleringsplan Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 i Frogn. Begge er vedtatt i 2015, og det er gjort lokalpolitiske vedtak om bompengefinansiering. Veien videre for prosjektet avhenger av når det foreligger stortingsvedtak for bygging/godkjenning av prosjektet. Kommer det vedtak i Stortinget innen utgangen av 2021, forventes ferdigstillelse i 2028.
Det første byggetrinnet for Oslofjordtunnelen ble åpnet i 2000.
Fakta
- Delstrekningen starter ved Elvestad i Indre Østfold der fv. 120 krysser E18. Ringen fortsetter på E18 mot E6 til Vassum i Frogn kommune og videre til Drøbak og inn i Oslofjordtunnelen.
- Delstrekningen er på ca. 49 kilometer.
Her kan du lese informasjonshefte om alle delstrekningene (PDF, 28 MB)