ABC-opplæringen fortsetter

Aldring og helse

Vi samarbeider med Aldring og helse, KS og Statsforvalteren for at ansatte i kommunale helse- og omsorgstjenestene får faglig påfyll og eksempler for god praksis i eget arbeid.

Våren 2024 er/var det seminar 2 for ABC-ene i Østfold (Ø) og Follo (F):

• Demensomsorgens ABC - perm 1:  13. februar (F) og 12. mars (Ø)
  • Demensomsorgens ABC - perm 2: 27. februar (F) og 13. mars (Ø)
  • Eldreomsorgens ABC - Aldring og omsorg: 14. februar (F)
  • Eldreomsorgens ABC - Psykiske sykdommer i eldre år: 28. februar (F)
  • Eldreomsorgens ABC - Geriatri: ingen lokale seminar
  • Mitt livs ABC - perm 1: 5. mars (F) og 19. mars (Ø)
  • Mitt livs ABC - perm 2: 20. mars (F)
  • *Velferdsteknologiens ABC - start: ikke planlagt lokalt seminar
  • *Velferdsteknologiens ABC - avslutningsseminar: 24. april (Ø og digitalt)
  • Musikkbasert miljøbehandling i demensomsorg: ingen lokale seminar
  • Musikkbasert miljøbehandling ved utviklingshemming: ingen lokale seminar

Som hovedregel vil heldagsseminar gjennomføres hvis det er 25 påmeldt tre uker før planlagt seminardato.

ABC-opplæringen fra Aldring og helse er tiltak for kompetanseheving som omfatter studiepermer på ulike fagområder der tverrfaglige grupper av ansatte i de ulike kommunene møtes. Hvert halvår gjennomføres et heldagsseminar med undervisning og refleksjon. Fremmøte/deltakelse på heldagssamlinger og i studiegrupper vil, etter godkjent gjennomføring, gi ABC-bevis fra Aldring og helse. Deltagerne skal lese faghefter som grunnlag for faglige diskusjoner og refleksjoner i tverrfaglig sammensatte studiegrupper. De fleste ABC-permene gjennomføres fra september til juni året etter. Vi oppfordrer til å starte hver ABC-perm med at ansatte deltar på et heldagsseminar/tilsvarende (særlig for perm 1. Det er også et seminar midtveis i studieåret.

• Det er ingen deltakeravgift for ansatte. Kommunene organiserer og melder på ansatte til ABC-opplæringen og mottar tilskudd fra Statsforvalteren for dekning av permer, bevertning og andre utgifter via kompetanse- og tjenesteutviklingstilskudd.
  • Kommunene har egne kontaktpersoner som skal sørge for at ansatte får informasjon, blir satt inn i studiegruppe og senere påmeldt aktuelle heldagsseminarer på www.abcregistrering.no  Ved forfall på heldagsseminarene tilbys et alternativt seminar.

ABC-permene bestilles som en del av elektronisk registrering for de ulike ABC-løpene. Dette gjøres av kontaktperson(er) i kommunene på nettsiden https://www.abcregistrering.no.

Les mer om ABC-ordningen hos Aldring og helse

* Oppstarts- og avslutningsseminar i Velferdsteknologiens ABC tilbys også fra Utviklingssenteret, basert på etterspørsel fra kommunene. Konseptet kan også gjennomføres uten bistand fra USHT.

Vil du vite mer eller har du spørsmål? Send en mail til Jon Kristian Kolstad eller Eivind Bjørnstad