Råd for å bevare god psykisk helse under koronarestriksjoner

Psykisk helsetjeneste i Indre Østfold kommune har en telefontjeneste som er betjent av fagpersoner som er vant til å snakke med voksne om ting som bekymrer dem. Telefonen er betjent mandag-fredag fra kl. 10.00-14.00. Hvis du ikke får svar, vil vi ringe deg opp igjen så snart vi er ledige.

Telefonnummeret er 477 89 886.

Vi har gått inn i en ny periode med koronarelaterte restriksjoner og ytterligere redusert sosial kontakt i form av mindre besøk. Fritidsaktiviteter og sosiale tilbud er begrenset eller avlyst og mange har igjen hjemmekontor. Mange takler dette fint.

Samtidig er det mange som nå kjenner på frustrasjon, håpløshet og som strever med negative tanker. Noen er ensomme. Mange kan savne kontakt med venner, kolleger, lærere, trenere eller andre ressurspersoner. Noen er redde for jobbene sine og hvilke konsekvenser dette kan få for dem. 

Det er normalt å bli mer frustrert og kortluntet i en presset situasjon. Hjemmekontor og generell isolasjon resulterer i at mange av oss går mer oppå hverandre enn vi ellers ville ha gjort. Da er det fort å ta ut egen slitenhet/frustrasjon på de nærmeste, det være seg partner eller barn. Det er ingen som er "vanntette" for en slik mekanisme. Det viktigste er at man prøver å reparere etterpå. "Unnskyld" blir et viktig ord i denne spesielle tiden.

Hvordan kan du ta vare på deg selv i denne tiden?

  • Oppretthold normal døgnrytme: Søvn, mat, aktiviteter og andre faste rutiner
  • Vær fysisk aktiv og kom deg litt ut hver dag om du kan
  • Gjør ting som vanligvis interesserer deg
  • Begrens tiden du følger med på nyheter om korona. Det å bruke store deler av dagen på å oppdatere seg på nyheter kan føre til økt stress og uro. Søk informasjon fra pålitelige kilder og følg rådene derfra (for eksempel Helsenorge, Folkehelseinstituttet og kommunens hjemmeside)
  • Hold kontakt med andre digitalt
  • For deg som bor alene: Ta initiativ til å treffe noen venner
  • Vær raus med deg selv og andre

Det er ikke så mange som snakker høyt om at de strever. Ofte tror vi at de rundt oss har det greit. Det kan være fint å spørre de rundt oss om hvordan de har de. Ta kontakt med noen som bor alene eller som ikke har så mange rundt seg.

Hvis du er en av de som ikke har det så bra, si det høyt til noen. Det kan være en venn, en kollega, en lærer eller en annen person du stoler på.

Barn trenger også informasjon

Barn kan oppleve økt bekymring og stress. Her er noen viktige punkter for hvordan du som foresatt kan ivareta barnet ditt i denne situasjonen: 

  • Snakk med barnet om de følelsene barnet har
  • Gi barnet god og rett informasjon
  • Skap trygghet og formidle håp
  • Forsøk å være rolig selv, det vil barnet merke
  • Noe av det beste du kan gi barnet ditt nå er tålmodighet
  • Ring og be om hjelp dersom du opplever at du som voksen ikke håndterer situasjonen

Lenker til et utvalg gode informasjonskilder om psykisk helse og koronavirus

Hjelpetelefoner og chat som du kan kontakte ved behov for å prate med noen om dine bekymringer