Lønn, pensjon og forsikring

I Indre Østfold kommune er vi opptatt av å tilby trygge og konkurransedyktige betingelser for våre ansatte. Vi vet at gode lønns-, forsikrings- og pensjonsvilkår er avgjørende for trivsel og forutsigbarhet i arbeidslivet.

Som ansatt hos oss får du en forutsigbar lønn i henhold til gjeldende tariffavtaler. Vi har i tillegg en rekke gode forsikringsordninger som gir deg og dine nærmeste økonomisk trygghet ved sykdom eller uforutsette hendelser.

Hos oss får du også tilgang til en av landets beste pensjonsordninger, offentlig tjenestepensjon. Dette gir en trygghet som gjør det lettere å planlegge for tiden etter arbeidslivet.

Vi setter pris på våre ansatte og jobber kontinuerlig for å sikre gode arbeidsvilkår som bidrar til både trivsel og trygghet – både nå og i framtiden.

Lønn

Lønnen til de ansatte i Indre Østfold kommune skal gjenspeile kompetanse, utdanning, ansvar og kompleksitet i stillingen. Lønnen fastsettes etter Hovedtariffavtalen og Indre Østfold kommunes egen lønnspolitikk. Du kan lese mer om Hovedtariffavtalen her

Lønnsansiennitet og ansiennitet i Indre Østfold kommune

Lønnansiennitet er lønnen som fastsettes ut fra hvor lang din totale ansiennitet i arbeidslivet er, etter fylte 18 år. Vi beregner din lønnsansiennitet ut fra de attester, tjenestebevis og andre dokumenter som du leverer sammen med din jobbsøknad.

Din ansiennitet i kommunen er hvor lenge du har jobbet sammenhengende i Indre Østfold kommune.

Lønnsansienniteten din danner grunnlaget for beregning av din lønn og det er derfor viktig at du leverer dokumentasjon som listet opp under.

Eksempler på dokumentasjon som kan legges til grunn:

  • Bekreftelse på utført førstegangstjeneste
  • Dokumentasjon fra læretid i forbindelse med fagbrev
  • Fødselsattest til dine eventuelle barn. Denne dokumentasjonen kan være aktuell for deg som har vært hjemme med barn uten å ha vært i et arbeidsforhold samtidig. 
  • Attester fra tidligere arbeidsgivere. For at en attest skal være gyldig, må den
    • være datert og signert av tidligere arbeidsgiver
    • vise stillingstype, start- og sluttdato
    • spesifisere stillingsprosent, og/eller antall arbeidede timer
    • være oversatt til skandinavisk eller engelsk dersom du har attester fra andre land, samt stemplet og signert av autorisert oversetter

Andre punkter verdt å merke seg:

  • Dersom du har hatt flere arbeidsforhold i samme tidsrom, gis det lønnsansiennitet for et av dine arbeidsforhold.
  • Mangler du attester eller tjenestebevis fra tidligere arbeidsgivere, kan du logge deg inn på Nav.no for en oversikt over arbeidsforhold som er rapportert inn etter 2015.
  • Du kan lese mer om beregning av lønnsansiennitet i Hovedtariffavtalen.

Lønnspolitikk

Lønnspolitikken bidrar til å sikre Indre Østfold kommune tilstrekkelig og kvalifisert arbeidskraft.

Et av våre hovedmål i Lønnspolitisk plan er at lønnspolitikken skal bidra til å beholde og rekruttere arbeidstakere og stimulere til egenutvikling og kompetanseutvikling blant våre ansatte.

Pensjonsordninger

Som ansatt i Indre Østfold kommune har du tilgang på noen av Norges beste pensjonsordninger, offentlig tjenestepensjon.

De fleste av våre ansatte har pensjonen sin gjennom KLP, og du kan lese mer om offentlig tjenestepensjon her. En av flere fordeler med offentlig tjenestepensjon er at du har rett på både alderspensjon, uførepensjon og etterlattepensjon.

Undervisningspersonell har tjenestepensjon i Statens Pensjonskasse (SPK).

Disse fordelene får du som ansatt

Som ansatt i kommunen får du gruppelivsforsikring – en kollektiv livsforsikring som dekkes av oss som arbeidsgiver, samt yrkesskadeforsikring – som inkluderer tiden du reiser til og fra jobb. Du har også tilgang på gode forsikringer, lån og banktjenester gjennom KLP og SPK. 

Les mer om hvilke medlemsfordeler du har tilgang på gjennom KLP, her

Les mer om hvilke medlemsfordeler du har tilgang på gjennom SPK, her